علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

استاد منوچهر وصال، پدر آنالیز ریاضی ایران درگذشت

استاد منوچهر وصال پدر آنالیز ریاضی ایران و چهره ماندگار ریاضی

سه‌شنبه شب گذشته در صدسالگی با دار فانی وداع کرد

 دکتر منوچهر وصال در بهمن سال ۱۲۹۱ در تهران متولد شد. دوره دبستان را در شیراز و تحصیلات دبیرستانی را در دارالمعلمین و دبیرستان‌های شرف و رازی تهران به اتمام رساند.

وی سپس یک سال در دانشسرای عالی در رشته فیزیک تحصیل کرد و پس از آن با آخرین دوره‌ای که جهت ادامه تحصیل به اروپا اعزام شدند به فرانسه رفت.

ادامه مطلب ...

ریاضیات زیبا

ریاضیات زیبا و شگفت انگیز است

از زیبایی ها و شگفتی های ریاضی سخن گفتن آسان است اما درک آن متاسفانه برای همه کس آسان نیست. زیبایی های صوری  آن را همه می بینند و همه هم تقریبا"به یک اندازه از آنها لذت می برند. اگر منظره ای یا صورتی یا تابلویی در نظر شما زیباباشد، همان منظره، صورت یا تابلو در نظر دیگران هم کم و بیش به همان اندازه زیباخواهد بود و دیگران هم از آنها تقریبا" به همان اندازه که شما لذت میبرید، لذت خواهندبرد.

ادامه مطلب ...

زندگینامه دکترپرویزشهریاری

زندگی

پرویز شهریاری (ایستاده سمت راست) به همراه مادرش گلستان شهریاری و برادرانش سهراب و هرمز

پدرش دهقان‌زاده‌ای بود که روی زمین‌های اربابی کارگری می‌کرد. پس از مرگ پدر، مسئولیت خانواده به‌دوش مادرش (گلستان شهریاری) بود. این خانواده از لایه‌های درآمدی پایین جامعه بودند و دوران کودکی شهریاری دوران سختی از نظر معیشتی بود. او تا سال سوم دبیرستان را در دبیرستان ایرانشهر در شهر کرمان گذراند و وارد دانشسرای مقدماتی کرمان شد. در خرداد ۱۳۲۳ دانش‌آموخته شد و برای ادامه تحصیل به تهران آمد

ادامه مطلب ...

دکترپرویزشهریاری

پرویز شهریاری

دوم آذر ۱۳۸۵ تولد ۸۰ سالگی
زادروز۲ آذر ۱۳۰۵
کرمان
درگذشت۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱
تهران
پیشهریاضی‌دان، نویسنده، معلم، سردبیر نشریات مختلف و مترجم
دینزرتشتی
گفتاورد«من در تمام زندگی خود در جست‌وجوی راستی‌ها، برلب پرتگاه حرکت کرده‌ام

شب قدر

(سَلَامٌ هِىَ حَتىَ‏ مَطْلَعِ الْفَجْرِ)، این شب سلام است، سلام یعنی خالی بودن و عاری بودن از هر گزند و ناراحتی و مرض جسمی و روحی و اصلاح و سعه ای که انسان در این حال پیدا می کند این را گویند سلام، سلام علیکم یعنی مطمئن باش که از ناحیه من بدی به شما نمی رسد، «سَلَامٌ هِىَ. 

 

شب قدر

ادامه مطلب ...

کتاب حساب دیفرانسیل و انتگرال ۱۳۹۱

کتاب حساب دیفرانسیل و انتگرال ۱۳۹۱

  

  برای دریافت  کتاب حساب دیفرانسیل و انتگرال ۱۳۹۱  از لینک زیر استفاده نمایید.

ادامه ...

باتشکرازگروه ریاضی استان

manifold

A manifold is a topological space that is locally Euclidean (i.e., around every point, there is a neighborhood that is topologically the same as the open unit ball in ). To illustrate this idea, consider the ancient belief that the Earth was flat as contrasted with the modern evidence that it is round. The discrepancy arises essentially from the fact that on the small scales that we see, the Earth does indeed look flat. In general, any object that is nearly "flat" on small scales is a manifold, and so manifolds constitute a generalization of objects we could live on in which we would encounter the round/flat Earth problem, as first codified by Poincaré. ادامه مطلب ...

توپولوژی


توپولوژی (مکان شناسی)، مطالعه ریاضیاتی روی خصوصیاتی است که در طی تغییر شکلها ، ضربه خوردن ها و کشیده شدن اشیاء ، به طور ثابت حفظ میشوند (البته عمل پاره کردن مجاز نمی باشد). یک دایره به لحاظ توپولوژیکی هم ارز بیضی میباشد که می تواند در داخل آن با کشیده شدن تغییر شکل یابد و یک کره به سطح بیضی وار هم ارز است( یعنی یک منحنی بسته تک بعدی و بدون هیچ محل تقاطع که میتواند در فضای دو بعدی جای گیرد)، مجموعه تمام وضعیتهای ممکن برای عقربه های ساعت شمار و دقیقه شمار با هم ، به لحاظ توپولوژیکی با چنبره هم ارز است (یعنی یک سطح دوبعدی که می تواند در داخل فضای سه بعدی جای گیرد) و مجموعه تمام وضعیت های ممکن برای عقربه های ساعت شمار ،
ادامه مطلب ...

معرفی کتاب جبر

برای عزیزانی که کارشناسی ارشد ریاضی گرایش جبر دارند کتاب جبر همولوژی روتمن (an introduction to homological algebra)را لینک می دهم.امیدوارم مورد استفاده عزیزان باشد. 
 
 
 
 
A Course In Commutative Algebra

معرفی کتاب جبر

 کتاب عطیه (کتاب مورد علاقه دکتر مهرورز) برای درس جبر پیشرفته و درس جبرجابجایی:

introduction to commutative agebra 

 

an introduction to homological algebra

جبر همولوژی نورثکات(northcott)