علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

پویا نمایی زاویه محاطی ومرکزی

باتشکر از همکارمحترم اقای بلوچزاده

خوارزمی

مقدمه

خوارزمی ابو جعفر محمد بن موسی از دانشمندان بزرگ ریاضی و نجوم می‌باشد از زندگی خوارزمی چندان اطلاع قابل اعتمادی در دست نیست الا اینکه وی در حدود سال 780 میلادی در خوارزم(خیوه کنونی) متولد شد شهرت علمی وی مربوط به کارهایی است که در ریاضیات مخصوصا‌ در رشته جبر انجام داده بطوری که هیچ یک از ریاضیدانان قرون وسطی مانند وی در فکر ریاضی تأثیر نداشته‌اند. اجداد خوارزمی احتمالا اهل خوارزم بودند ولی خودش احتمالا از قطر بولی ناحیه‌ای نزدیک بغداد بود. به هنگام خلافت مامون عضو دارالحکمه که مجمعی از دانشمندان در بغداد به سرپرستی مأمون بود، گردید.

ادامه مطلب ...

مصاحبه با استاد محمد هاشم رستمی

مصاحبه با استاد محمد هاشم رستمی

مؤلف دایرة المعارف 20 جلدی هندسه

گفتگو کننده: سلیمان فرهادیان

 

مقدمه:

هنگامی که به پشت سر خود نظری می اندازیم و تاریخ پرفراز و نشیب ریاضیات را بررسی می کنیم، خود را در برابر اقیانوسی از دانش بشری می یابیم که گردآوری و تدوین عمده ترین دستاوردهای آن، برترین اراده ها را به مبارزه ای نابرابر فرا می خواند. اما محمدهاشم رستمی از دبیران با سابقه آموزش و پرورش این کار سترگ را به انجام رسانده است و طی بیش از چهل سال تحقیق دایره المعارف جامعی برای هندسه تهیه کرده است

ادامه مطلب ...

کاربردمثلث درموسیقی

کاربرد مثلث در موسیقی

مثلث از ابتدایی ترین اشکال هندسی بوده که انسانها در هنر از آن استفاده میکردند، بدون شک اولین نوع از انواع مثلث هم که در هنر از آن استفاده شده مثلث متساول الاضلاع بوده است. اهرام مصر نمونه بسیاری قدیمی (حدود ۲۸۰۰ سال پیش از میلاد) از کاربری مثلت در هنر معماری قدیم بوده است. نمونه های دیگر از استفاده از مثلث در هنر تمدن های قدیم را می تواند در کاشی کاری های دیواره معابد در نپال نیز مشاهده کرد.

ادامه مطلب ...

گفتارهای حکیمانه

وقتی داری بالا میری مهربان باش و فروتن، چون وقتی که داری سقوط میکنی از کنار همین آدم ها رد میشی. هیچ‌گاه نجابت و تواضع دیگران را به حساب حماقت‌شان نگذار اگر موفق شده ای کسی را فریب دهی، گمان نبر که او احمق است...دریاب که بیش از آنچه که شایستگی داری به تو اطمینان کرده است. از درد های کوچک است که آدم می‌نالد. وقتی ضربه سهمگین باشد، لال می‌شود. پیروزی یعنی؛ توانایی رفتن از یک شکست، به شکستی دیگر بدون از دست دادن اشتیاق. بزرگ‌ترین مصیبت برای یک انسان این است که نه سواد کافی برای حرف زدن داشته ‌باشد، نه شعور لازم برای خاموش ماندن. تنها دو روز در سال هست که نمیتونی هیچ کاری بکنی! یکی دیروز و یکی فردا! هرگز خوشبختی خود را نمیشناسی، اما خوشبختی دیگران همیشه در جلو دیدگان توست. تهمت مثل زغال است اگر نسوزاند سیاه می کند. آن اندازه که خود را فریب و گمراه می‌کنی، هیچ دشمنی نمی‌تواند. اگرمی‌خواهی محال‌ترین اتفاق زندگیت رخ بدهد، باور محال بودنش را عوض کن. تفاوت در این است که برنده می‌گوید؛ مشکل است، اما ممکن. بازنده می‌گوید؛ ممکن است، اما مشکل. زندگی قانون باورها و لیاقت‌هاست، همیشه باور داشته باش، لایق بهترین‌هایی. http://andishgah1.blogfa.com

پروفسور هشترودی

 

  
پروفسور هشترودی پس از اتمام دوره دبستان در دبستان های اقدسیه و سیروس تهران، دوره دبیرستان دارالفنون را در سال ۱۳۰۴ تمام کرد. در سال ۱۳۰۷، در اولین گروه دانشجویان اعزامی به اروپا، برای تحصیل در رشته مهندسی، از طرف وزارت فوائد عامه عازم اروپا شد. در سال ۱۳۰۸، به وطن بازگشت و وارد دارالمعلمین مرکزی شد. دارالمعلمین مرکزی را بعدها دانشسرای عالی و سپس دانشگاه تربیت معلم نامیدند. در سال ۱۳۱۱، شاگرد اول دانشسرا و جزء دومین دوره فارغ التحصیلان و گروه پنجم اعزامی به فرانسه شد. در سال ۱۳۱۲، دو سال زودتر از موعد مقرر موفق به کسب امتیاز اول در امتحانات آنالیز عالی در پاریس و اخذ لیسانس دوم در رشته ریاضی از دانشگاه سوربن شد. در سال ۱۳۱۵ به همراه دکتر محمد علی مجتهدی دکترای دولتی یا «راتا» را دریافت کرد.

ادامه مطلب ...

صدای اذان


یک محقق علوم ریاضی به معادله ای دست یافت که تاکید می کند در طول ۲۴ ساعت شبانه روز هیچ گاه صدای اذان از روی کره زمین قطع نمی شود.

به نوشته پایگاه خبری ‘العرب آنلاین’، ‘عبد الحمید الفاضل’ پژوهشگر اماراتی گفت که صدای اذان در کره زمین در تمام شبانه روز قطع نمی شود ودر هر منطقه ای به پایان برسد بلافاصله در جای دیگری آغاز می شود.

وی توضیح داد که گفتن اذان ۴ دقیقه زمان لازم دارد وزمین داری ۳۶۰ خط فرضی از قطب شمال به قطب جنوب است که معادل ۳۶۰ درجه می باشد. هنگامی که مثلا ظهر شرعی در خط یک شروع می شود ۴ دقیقه طول می کشد تا ظهر شرعی در خط دو شروع شود و این مدت معادل زمانی است که در خط یک اذان گفته می شود.

به این ترتیب ۳۶۰ ضربدر ۴ می شود ۱۴۴۰ که معادل ۲۴ ساعت است.

کشف علمی دیگری که با بررسی طول وعرض جغرافیایی زمین صورت گرفت نیز ثابت کرد که شهر مکه مکرمه مرکز زمین است.

این کشف پس از سال ها تحقیقات علمی و با کمک جدولهای پیچیده ریاضی توسط کامپیوتر صورت گرفت.

‘حسین کمال الدین’ دانشمند مصری که این موضوع را کشف کرده است گفت که وی هنگامی که قصد داشت با کمک عملیات پیچیده ریاضی در کامپیوتر راهی برای تشخیص قبله در هر نقطه از جهان بیابد به طور تصادفی دریافت که می تواند دایره ای با مرکزیت مکه که محیط آن را قاره ها تشکیل می دهند کشف کند ودریابد که مکه مرکز زمین است. 
برگرفته شده ازوبلاگ گروهی معلمان ریاضی

از عجایب ریاضی

??? = 13837 X 73 X سن شما

امتحان کنید. نتیجه جالب است. 

کپی ازوبلاگ همکار محترم خانم ناموری.

دستورالعمل نحوه برگزاری امتحانات پایه ششم ابتدایی

رئیس مرکز سنجش و آموزش وزارت آموزش و پرورش 

 از برگزاری امتحانات پایه ششم ابتدایی به صورت هماهنگ  

در هر منطقه آموزشی خبر داد. 

  عبدالامیر عرفی با بیان این مطلب گفت: شیوه امتحانات پایانی مقطع ششم ابتدایی براساس دستورالعمل جدید باید به صورت هماهنگ در همه مناطق آموزشی انجام شود.
وی افزود: براساس این دستورالعمل، هر منطقه آموزشی باید با مشارکت معلمان اقدام به طراحی سوالات به صورت هماهنگ کرده و برای امتحانات پایانی پایه ششم ابتدایی، این سوالات بین مدارس منطقه توزیع می‌شود.

 به گفته عرفی، تصحیح اوراق و همچنین نحوه برگزاری آزمون ها به عهده مدارس است اما منطقه باید سوالات را طراحی و برنامه تنظیم شده امتحانی را به مدارس اعلام کند.
 وی اعلام کرد: مرکز سنجش وزارتخانه همچنین آماده برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی برای دانش‌آموزان مقطع ششم ابتدایی است و در صورتی‌که معاونت آموزش ابتدایی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام و آمادگی خود را اعلام کند، می‌توان اقدام به برگزاری این آزمون‌ها تنها برای دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی کرد.
 رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ساماندهی آزمون‌های پیشرفت تحصیلی تصریح کرد: تمامی آزمون‌های مدارس باید با کسب مجوزهای لازم از سوی ادارات کل باشد، همچنین موسسات غیردولتی هم باید مجوزهای لازم را از معاونت مشارکت‌های مردمی دریافت کنند. 

  منبع:رشد 

روزبزرگداشت استاد شهریار

ای تن توبه جامه ی وطن نازی به                   درجامه ی خویش نازوطنازی به 

بیگانه برای توکفن میدوزد                             هشدار که خرمن وطن میسوزد 

                           باژنده قبای خویشتن سازی به 

                                      (   استاد شهریار)

حذفیات درس ریاضی پایه پیام نوررشته علوم اجتماعی

فصل اول:

 اثبات قضیه ها و بطور کلی تمریناتی که در صورت آنها « ثابت کنید » آورده شده حذف گردد ولی رابطه خواسته شده در صورت تمرین بعنوان یک مطلب درسی در نظر گرفته شود .


فصل دوم :

بخش 2-3 و تمرینات مربوط به این بخش به طور کامل حذف گردد .


فصل سوم :

 مثال 3-2-17 و 3-2-18 و نمرین 3-2-19 . تمرین 3-5-10 و 3-5-14 و 3-5-21 رسم نمودار تابعهای مثلثاتی : تعریف 3-6-5 ، نکته 3-6-6 ، مثال 3-6-7 و نمرین 3-6-8 اثبات قضیه 3-6-18 ، بخش تابعها وارون مثلثاتی ( 3-7-8 ، 3-7-9 ، 3-7-10 ، 3-7-11 ، 3-7-12 ، 3-7-14 ،3-7-15 ، 3-7-16 ، 3-7-17 ، 3-7-18 ) ، در تمرینات 12 ،16 ، 17 ، 23 و 24 حذف گردد .


فصل چهارم :

 تعریف 4-3-1 ، مثال 4-1-4 ، 4-1-5 ، تمرین 4-1-6 ، راه حل مثال 4-2-13 تمرین 4-2-16 ، تعریف 4-3-2 ، 4-3-3 و 4-4-4 و تعریف 4-5-4 و مثال 4-6-19 حذف گردد .


فصل پنجم :

 در بخشهای 5-3-1 ، مثال 5-3-2 ،5-3-4 ، 5-3-5 ، 5-3-6 ، 5-3-7 ، 5-3-8 فرمول مشتق توابع مثلثاتی بیان شود ، ولی روش اثبات آن حذف گردد .
بخش 5-4 به طور کامل حذف گردد .
تمرین 5-7-8 ، تعریف 5-7-26 ، 5-7-27 ، 5-7-28 ، تمرین 5-7-29 ، در تمرینات 5-7-31 تمرین 16 و در تمرین 21 قسمتهای الف و پ و ث حذف می گردد .


فصل ششم :

 برهان 6-2-5 و 6-2-11 و 6-2-17 و 6-5-26 و مثال 6-5-27 ، 6-5-28 و 6-5-29 و 6-5-30 حذف گردد و در تمرینات 6-5-31 تمرین 15 حذف می گردد

فایل اصلی کتاب هندسه منیفلد

AN INTRODUCTION TO DIFFERENTIABLE MANIFOLDS AND RIEMANNIAN GEOMETRY

BY:William M.Boothby

حدس اولیه گلدباخ

 ابتدا در ۷ ژوئن 1742 نامه او به اویلر اینگونه بیان شد:"به نظر می رسد هر عدد بزرگتر از ۲ را می توان به صورت جمع سه عدد نوشت."
باید متذکر شد که در این جمله گلدباخ یک را عدد اول فرض نمود. اویلر شرح دیگری از حدس را بیان کرد که در واقع معادل با حدس اولیه بود. او ادعا نمود هر عدد زوج بزرگتر از
۴ را می توان به صورت جمع دو عدد اول نوشت.
دو عدد اول (
P,q) که P+q=2nو n عددی صحیح و مثبت باشد را معمولا افراز گلدباخ می نامند. در سال 1977 پوگوزلسکی مدعی اثبات حدس گلدباخ شد اما اثبات او به طور کلی پذیرفته نشد. 
همچنین حدس "هر عدد فرد بزرگتر از 9 جمع سه عدد اول فرد است" را حدس ضعیف گلدباخ می نامند. وینوگرادف ثابت کرد هر عدد فرد به اندازه کافی بزرگ جمع سه عدد اول است.
منبع: مسائل حل نشده در نظریه اعداد،
Guy.R.K، انتشارات اشپرینگر،

اثبات قرآن از طریق روابط ریاضی

مقاله قرآن و کامپیوتر 

  بنام خداوند بخشنده مهربان آفریننده کوه و دریا زمین و زمان آفریننده انسان در جهان چه زرد و سیاه و سفید ؛ همه یکسان نزد آن خدایی که داده به ما جسم و جان تا کنیم خود را فدای دین و قرآن ایزدی که داده به انسان زبان که باشد شاکر نعمتش در جهان قرآن و کامپیوتر مقاله قرآن و کامپیوتر نوشته « دکتر رشاد خلیفه» دانشمند مسلمان مصری دارای درجه پی اچ دی در رشته مهندسی سیستمها و استاد دانشگاه آریزونای آمریکاست که مدتی معاون سازمان توسعه صنعتی ملل متحد بوده است . وی با کمک عده ای از مسلمین متخصص و صرف وقت بسیار تحقیقات گسترده ای را در نظم ریاضی کاربرد حروف و کلمات در قرآن شروع نموده و با الهام از آیات 11 تا 31 سوره مدثر که عدد 19 را کلید رمز اعجاز آمیز قرآن و آسمانی بودن آن معرفی میکنند به کمک عدد 19 توانست رمز نظم ریاضی حیرت انگیز و اعجاز آمیز حاکم بر حروف قرآنی را کشف نماید.

ادامه مطلب ...

درمان سرطان باریاضی

درمان سرطان با ریاضی

 گروهی از دانشمندان آمریکایی مدل رایانه ای را ارائه کرده اند که براساس آن میتوان ترکیبی از موثرترین روش های درمانی معالجه سرطان رابا استفاده از الگوریتم ریاضی ارائه کرد.پروژه تحقیقاتی لیزه دوفلیس،استاد ریاضی کالج کالیفرنیا که با عنوان درمان سرطان با ریاضی معرفی شده است،نشان می دهد از ترکیب علم سرطان شناسی وریاضی می توان بیشترین شانس رابرای شناسایی وتشخیص درمان های موثر در مبارزه باتومورها به دست آورد.این استاد دانشگاه چند سیستم ریاضی رابرای ترکیب استراتژی های مختلف ایمنی درمانی،شیمی درمانی وواکسینو درمانی شناسایی کرده است.دوفلیس که بررسی های خود را در کنگره سالانه (ائتلاف ملی برای یافته های علمی)در واشنگتن مطرح کرده است.در این خصوص توضیح داد:(ما یک سری از مدل های ریاضی خاص را توسعه داده ایم که به کمک آنها می توان دینامیک کامل ترواکنش های میان سلول های نئوپلاستیکی،سیستم ایمنی ودرمان های پزشکی سازگار را دریافت.از آنجا که این راه درصد خطرسلامت بیمار راتا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد،بسیار حایزاهمیت است.)این مدل  ها بااستفاده از شبیه سازی وتصویرسازی هندسی ویژگی های متعدد بیماری به روش مجازی،درمان های موثر را ارائه می کنند.به این ترتیب پزشکان می توانند قبل از آغاز درمان سرطان با داروهای خطرناک شیمیایی که عوارض جانبی زیادی دارند،بهترین درمان ها راتشخیص دهند.

منبع:انجمن علمی ریاضی محض دانشگاه تبریز

ریاضی وقرآن

 

قرآن کریم نسخه هدایت بشربه سعادت حقیقی وکمال واقعی است نه کتاب

مشتمل برعلوم وفنون تجربی بشری،ازاین رونمی توان کشف اصول وفرمول 

های علوم تجربی وطبیعی وریاضی رادرظواهرآیات قرآن جست وجوکرد.

علم ریاضی،به معنای گسترده آن،طبق فلاسفه قدیم،درقرآن نیامده است،

 ولی برخی ازاعداددرقرآن ذکرشده است.علم ریاضی به اصطلاح امروزی

آن که درکتاب های درسی می خوانیم،درقرآن به چشم نمیخوردبلکه در

حقیقت ارتباط ریاضی وقرآن زمانی آشکارمی شودکه  به برخی ازاعجاز     

 های عددی درقرآن بیندیشیم. 

برگرفته شده از وبلاگ دنیای ریاضی

شعر ریاضی (طنز)

باز هم خواب ریاضی دیده ام
خواب خط های موازی دیده ام
خواب دیدم خوانده ام ایگرگ زگوند
خنجر دیفرانسیل هم گشته کند
از سر هر جایگشتی می پرم
دامن هر اتحادی می درم
دست و پای بازه ها را بسته ام
از کمند منحنی ها رسته ام
شیب هر خط را به تندی می دوم
گوش هر ایگرگ وشی را می جوم
گاه در زندان قدر مطلقم
گه اسیر زلف حد و مشتقم
گاه خط ها را موازی می کنم
با توان ها نقطه بازی می کنم
لشکر تمرین دارم بیشمار
تیغی از فرمول دارم در کنار
ناگهان دیدم توابع مرده اند
پاره خط ها، نقطه ها، پژمرده اند
در ریاضی بحث انتگرال نیست
صحبت از تبدیل و رادیکال نیست
کاروان جذر ها کوچیده است
استخوان کسر ها پوسیده است
از لبگ و بسط نپر آثار نیست
رد پایی از خط و بردار نیست
هیچکس را زین مصیبت غم نبود
صفر صفرم هم دگر مبهم نبود
آری آری خواب افسون می کند
عقده را از سینه بیرون می کند
مردم از این y,x داد، داد
روزهای بی ریاضی یاد باد
 
 
منبع : http://riyazi-nikan.mihanblog.com

چرا باید ریاضیات بخوانیم؟

چرا باید ریاضیات بخوانیم؟

(ولادیمر ارنولد)

چرا باید ریاضیات بخوانیم؟راجر بیکن فیلسوف انگلیسی در سال 1267 میلادی پاسخ این سوال را چنین داده است:((کسی این کار را نکند نمیتواند چیزی از بقیه علوم و هر آنچه دراین جهان است بفهمد...چیزی که بدتر است این است که کسانی که ریاضیات نمیدانند به جهالت خودشان پی نمی برند ودر نتیجه در پی چاره جویی بر نمی آیند.))

می توانم همین جا سخنرانیم را پایان دهم اما ممکن است بعضیها فکر کنند که شاید خیلی چیزها در هفت قرن گذشته تغییر کرده باشد....

ادامه مطلب ...

لبخند ریاضی

!!!!!!!! اینا هم واسه خودشون عالمی دارند دیگه !!!!!!!!!!!!
 
همه‌ی دانشمندان می‌میرند و به بهشت می‌روند. آنها تصمیم می‌گیرند که قایم‌باشک بازی کنند. از بخت بد اینشتین کسی است که باید چشم بگذارد
او باید تا 100 بشمرد و سپس شروع به گشتن کند. همه شروع به قایم شدن می‌کنند
به جز نیوتن



نیوتن فقط یک مربع 1متری روی زمین می‌کشد و داخل آن روبروی اینشتین می‌ایستد. اینشتین می‌شمرد
1، 2، 3، ...97، 98، 99، 100

او چشمانش را باز می‌کند و می‌بیند که نیوتن روبروی او ایستاده است
اینشتین می‌گوید
"سوک‌سوک نیوتن"
نیوتن انکار می‌کند و می‌گوید نیوتن سوک‌سوک نشده است او ادعا می‌کند که نیوتن نیست.  تمام دانشمندان بیرون می‌آیند تا ببینند چگونه او ثابت می‌کند که نیوتن نیست
نیوتن می‌گوید: "من در یک مربع به مساحت 1متر مربع ایستاده‌ام... این باعث می‌شود که من بشوم نیوتن بر متر مربع... چون یک نیوتن بر متر مربع معادل یک پاسکال است

من پاسکال هستم، پس"سوک‌سوک پاسکال!!!"