علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

کربلا

باز باران با ترانه
میخورد بر بام خانه
یادم آمد کربلا را،
دشت پرشور و بلا را،
گردش یک ظهر غمگین،
گرم و خونین،
لرزش طفلان نالان،
زیر تیغ و نیزه ها را،
با صدای گریه های کودکانه
وندرین صحرای سوزان،
میدود طفلی سه ساله
پر زناله ، دلشکسته ، پای خسته
باز باران ، قطره قطره،
میچکد از چوب محمل،
آخ باران
کی بباری برتن عطشان یاران
ترکنند از آن گلو را
آخ باران .. آخ باران

معادله

معادله equation معادله به معنی برابر کردن ،مساوی کردن ، هم وزن کردن دو چیز و هم وزنی می باشد و در ریاضی تساوی دو عبارت جبری که به ازای مقادیر معین صحیح میباشد را معادله گویند . هر تساوی به صورت 13=5+a یا 20=4x را یک معادله می نامیم که اولی به ازای عدد 8 و دومی به ازای عدد 5 صحیح است .

مثال: چند موز لازم است تا کفه های ترازو هم وزن شوند.

حل: 6 موز

ادامه مطلب ...

حجم

حجم:(Volume)

حجم در لغت به معنی برآمدگی و ستبری و جسامت چیزی می باشد و در اصطلاح هندسه گنجایش و ظرفیت جسم و آن مقداری از فضا که جسم آن را اشغال می کند, را نشان می دهد.

ادامه مطلب ...

تالس وقضیه خطوط موازی

خط های متوازی با فاصله های متساوی:

فعالیت:

به یک صفحه کاغذ خط دار از دفترتان نگاه کنید, خطوط موازی با فاصله های یکسان رسم شده اند اکنون روی آن خط راست دلخواهی رسم کنید تا خطوط افقی صفحه کاغذ را قطع کند, این خط راست توسط خطوط افقی به پاره خطهایی تقسیم می شود؛ این پاره خط ها را اندازه بگیرید و نتیجه را بیان کنید.

خطوط موازی روی صفحه کاغذ خط دار, خطهای موازی نقاشی شده در کف یک اتوبان,

ادامه مطلب ...

آزادگی

درعحبم ازمردمی که زیر شلاق ظلم وستم زندگی می کنندوبرحسینی گریه می کنند که خود آزادانه زیست .دکتر شریعتی

ریاضیات به سبک شیخ بهایی



آنچه که میخوانید ریاضیات به سبک شیخ بهایی است که از کتاب خلاصة الحساب شیخ

بهایی که در سال 1311 قمری نوشته شده به فارسی برگردانده شده است این کتاب

شامل ده باب سی فصل در ریاضیات پایه ؛نجوم ؛وسیارات میباشد


در این روش؛در جمع چند عدد چند رقمی که زیر هم نوشته شده بجای آنکه اعداد از سمت

راست جمع زده شوند
,
از سمت چپ جمع زده می شوند. مثلاً:

۹ ۴ ۵ ۶
۲ ۴ ۵ ۷
۹ ۵ ۶ ۳
----------------
۶ ۱
۶ ۱
۳ ۱
۰ ۲
-------------------
۰ ۵ ۷ ۷ ۱

اول ستون سمت چپ را جمع می کنیم وحاصل رازیر آن مینویسیم

ستون دوم را جمع می کنیم وزیر آن مینویسیم و به همین ترتیب بقیه ستون ها را

حالا اعداد بدست آمده را با هم جمع می کنیم

کربلا


کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود......

مساله

حوصله کنید و یک بار تصویر متحرک را کامل ببینید.
شاید باور کردنش سخت باشه ...
ولی طبق استدلالی که در این تصویر متحرک توسط چینی ها بیان
شده شصت و چهار مساویست با شصت و پنج !!!
ادعای چینی ها 64=65 (باورنکردنی هست ) www.taknaz.ir
در واقعیت این موضوع هیچ شکی نیست می توانید خودتان هم امتحان کنید !

منبع:تکناز

ریاضی لذت بخش

کارگاه کسر

مقایسه اعداداعشاری

یافتن شکل اعشاری کسر های متعارفی

محرم

امام باقر علیه السلام فرمودند:

پیامبر صلی الله علیه واله نگاهی به حسین بن علی علیهم السلام کرد

در حالی که او می آمد پس او را در آغوش خود نشاند و فرمود:

حقیقت آنکه برای قتل حسین سوزشی است در دلهای مومنان ک هرگز به سردی نرود.

آنگاه امام باقر علیه السلام فرمود:پدرم به فدای آن کشته اشک! گفتند:کشته اشک چه باشد ای فرزند

رسول الله؟ فرمود:هیچ مومنی او را یاد نکند جز آنکه بگرید.

طرح درس

مراحل نگارش و تنظیم طرح درس روزانه

رعایت مراحل و نکات زیر برای تدوین یک طرح درس خوب لازم و ضروری است:

1- موضوع یا عنوان درس

عنوان درس باید به طور دقیق نوشته شود؛ مثلاً اگر عنوان درس را «دماسنج» بگذاریم، عنوان گویایی نیست، بلکه بهتر است بنویسیم: «چگونه می توان از دماسنج استفاده کرد» یا «طریقه ی استفاده از دماسنجها». معلم هر اندازه به تجزیه و تحلیل موضوعات مسلط باشد بهتر می تواند برای آن، عنوان مناسب انتخاب کند.

2- تعیین و نگارش عناوین فرعی یا رئوس مطالب

پس از تعیین و نوشتن موضوع درس، طراح باید عناوین فرعی موضوع درس را مشخص سازد، ترتیب و توالی مناسب عناوین فرعی همواره باید مورد توجه قرار گیرد. عناوین فرعی، بهترین راهنمای نگارش هدفهای جزئی است؛ زیرا براساس هر عنوان فرعی می توان یک هدف جزئی نوشت.

ادامه مطلب ...

طرح درس

نام درس:ریاضی موضوع:آموزش عدد 8 پایه:اول

مدت :20دقیقه تعداد فرا گیر:20 نفر مکان :مدرسه شیوه تدریس:دانش آموز محوری


هدف کلی:

دانش آموزان با عدد 8 آشنا شوند

هدف جزئی :

1.نماد عداد 0-8را بشناسد

2.به مفهوم عدد 0-8پی ببرد

3. به مفهوم افزایش یک مجمعه پی ببرد

ادامه مطلب ...

آموزش ریاضی ازنظرپرویز شهریاری

نوشته ای برای آنان که خواندن را دوست دارند
پرویز شهریاری
بشر برای این نیامده که کورکورانه و از روی نادانی کار کند، بلکه
باید پیوسته با آنچه نادرست است در جدال و با آنچه نارواست در
جنگ باشد.
ژوزف ارنست رنان


روش آموزش امروزی، دو جنبه و یک هدف دارد. دو جنبه آن عبارت است از: روش یادگیری و روش ارزیابی. هدف آن، تربیت آدم­هایی است که بتوانند دشواری­های جامعه خود یا جامعه جهانی را حل کند. درباره روش یاد دادن سخنی نمی­گویم، چون همه از آن آگاهیم و با آن بزرگ شده­ایم و از نتیجه کم و بیش ناگوار آن هم، اطلاع داریم. روش ارزیابی و نحوه امتحان را هم می­شناسیم. تمام شرط­ها را برای ترس و نگرانی دانش­آموز فراهم می­کنیم و بعد در یک جلسه کوتاه، زیر فشار روحی بی­اندازه­ای، (دانش) او را (ارزیابی) می­کنیم. من به نادرستی این روش، که به نظرم از بیخ و بن نادرست است، نمی­پردازم و تنها به چند نکته جانبی آن اشاره می­کنم.
ادامه مطلب ...

علل ضعف دانش آموزان در درس ریاضی

چکیده
ریاضیات باعث توسعه تفکر منطقی می شود و از جاذبه زیبایی شناسانه نیز برخوردار است .
درس ریاضی ، یکی از ارکان مهم تدریس و یکی از پایه های بنیادین در سطوح مختلف تحصیلی می باشد که مقدمه ورود به سالهای بعدی برای نیل به اهداف مهم جامعه می باشد که هر زمان بـاید مورد اهمیت خاصی از سوی معلمین و دست اندرکاران آموزش و پرورش در تمامی پایه ها و مراکز قرار گیرد که با شاخص قرار دادن این درس ، انتظار می رود جوامع در سالهای آتی نه تنها در این درس به مشکلی برخورد نکرده باشند بلکه بتوانند از عهده انجام مسئولیتهای محوله در رابطه با این درس برآیند .

با این بیان کوتاه می خواهم در تحقیق خود از علل ضعف دانش آموزان در درس ریاضی و تجزیه و تحلیل آنها و راههای پیشنهادی برای حل مشکل دانش آموزان در درس ریاضی بپردازم و سپس با ارایه مدلها و تکنیک هایی که در پیوست ها نیز وجود دارد و کاملا عملی می باشد برای تقویت پایه ای درس ریاضی برای دانش آموزان می پردازم که میتواند باعث پیشرفت دانش آموزان شود و مورد استفاده دبیران محترم قرار بگیرد . امیدوارم که مورد اهمیت و استفاده برای تقویت درس ریاضی دانش آموزان قرار گیرد

کلمات کلیدی:

درس ریاضی - تدریس – دانش آموزان - معلم

ادامه مطلب ...

نقش تاریخ ریاضیات در آموزش ریاضیات

چکیده

هدف از نوشتن این مقاله صرفا بیان تاریخ سرگذشت ریاضیات نیست که این مطالب جداگانه در کتب مختلف بیان شده اند بلکه اهمیت نوشتن تاریخ ریاضیات و چگونگی آن به زبانی ساده و قابل فهم در کتب ریاضی برای دانش آموزان برای ایجاد انگیزه و اشتیاق بیشتر به درس ریاضی که بدون این مقدمات درس ریاضی نه تنها برای دانش آموزان شیرین نیست بلکه سخت و دشوار وبدون جاذبه به نظر می رسد و از طرفی بعضی مسائل مهم که جزء کابردهای آن در مسائل زندگی است را فرا می گیرند و از طرف دیگر این سئوال که ریاضی به چه درد آنان می خورد را نیز تا حدودی پاسخگو است و سعی شده با ارائه چند مثال این مطالب روشن تر شود.

واژه های کلیدی :

ریاضی – تاریخ – دانش آموز

ادامه مطلب ...

پرورش خلاقیت

راههای پیشنهادی برای پرورش خلاقیت

مقدمه
طی دهة گذشته «خلاقیت در تعلیم و تربیت »بازار بسیار گرمی داشته است. گیلفورد در نطقی که پس از انتخابش به عنوان رئیس انجمن روان شناسی آمریکا در سال 1950 ایراد کرد، تقاضا کرد که در تحقیقات روانشناختی به «خلاقیت» توجه بیشتری مبذول شود.

خوشبختانه بسیاری از روانشناسان به این درخواست پاسخ مثبت دادند و پژوهش خلاقیت در سالهای دهه 1960 و اوایل دهه 1970 واقعاً شکوفاگردید. افزون بر آن، پس از سکون مختصری به مدت یک دهه یا کمی بیشتر، روانشناسان علاقه ای مجدد به این پدیده ابراز کرده اند.
تعلیم و تربیت برای عملی کردن خلاقیت بایستی فرد را برای کاری آماده کند که هنوز وجود ندارد و ماهیتش را حتّی تصور هم نمی توان کرد. این امر تنها به این طریق انجام می پذیرد که به کودکان آموزش داده شود چگونه یاد بگیرند و به آنها نوعی انضباط فکری داده شود تا آنها را قادر سازد که اندوختة عقلی بشر را صرف مسائل تازه کنند .
قابل ذکر است، پیشنهاداتی که برای پرورش خلاقیت ارائه شده است، حاصل چند سال تلاش، مطالعه و تجربه اینجانب می باشد، با این امید که برای جامعه ای بهتر و سرافرازتر، خلاقیت را در نونهالان به فعلیت برسانیم.

ادامه مطلب ...

رسیدن به خدا

نمی دانم این چه تبی است که به جان دانش آموزان و دانشجویان افتاده است که می خواهند به زور هم که شده خدا را به وسیله ی ریاضی ثابت کنند یا از آن به خدا برسند. آنقدر دلایل محکم و متقنی در اثبات وجود خدای متعال هست و آنقدر راههای زیبا تر و بهتری برای رسیدن به خدا وجود دارد که نوبت به ریاضی نمی رسد. به سوال شما خیلی مختصر این گونه جواب می دهم: اگر به پیشرفت عجیب و غریب ریاضی در چند صد سال اخیر - به ویژه در صد سال گذشته - فقط نیم نگاهی بیندازیم عظمت و شکوه ذهن و اندیشه بشر کاملاً مشخص میشود. به طور مثال برای اثبات یک قضیه 4 سطری، در حدود ده هزار صفحه اثبات عرضه میشود. فهم اثبات این قضایا هم نیاز به داشتن فوق تخصص در چند رشته از ریاضیات است. البته این فقط قسمت بسیار کوچکی از فعالیتهای ذهنی بشر است. بشر به وسیله ابزار قدرتمندی همچون ریاضیات، عملاً طبیعت را - حتی در خارج از منظومه شمسی - به استخدام خود درآورده است و ... حال بشر با چنین قدرت ذهنی شگفت آوری آیا معلول طبیعت بی جان بی شعوری است که حتی قدرت تغییر خود را هم ندارد؟!!