این بیماری با وجود برخورداری از عمومیتی تقریبا برابر با خوانشپریشی تا کنون به عنوان اختلال رشد شناختی نادیده گرفته شدهاست. با این وجود تلاش جهانی دانشمندان و مربیان منجر به ایجاد یک شبکه عصبی مهم شده که به علم حساب کمک کرده و اختلالات در این شبکه در مغز فراگیران دچار ریاضیپریشی را آشکار ساخته است. تحقیقات جدید نشان داد دانشآموزانی که در یادگیری ریاضی با مشکل روبهرو هستند، احتمالا از نوعی اختلال عصبی شناختی رنج میبرند
که مانع از اکتساب مفاهیم اولیه ریاضی و عددی در آنها میشود. به گزارش ایسنا، بر اساس بازنگری انجام شده در این پژوهش که در مجله ساینس منتشر شده، آموزشهای تخصصی برای دانشآموزانی که از ریاضیپریشی رنج میبرند باید بطور گسترده در مسیر اصلی تحصیلات آموزشی مورد استفاده قرار بگیرد. این بیماری با وجود برخورداری از عمومیتی تقریبا برابر با خوانشپریشی تا کنون به عنوان اختلال رشد شناختی نادیده گرفته شدهاست. تحقیقات عصبشناسی نشان میدهد که تقویت مفاهیم اعداد ساده کمکی کارساز بشمار میرود. این مسأله را میتوان با طرحهای آموزشی ویژه متناسب انجام داد و آن را به همراه یک نرمافزار بازیمانند متناسب با سطح مهارت فراگیر مورد استفاده قرار داد. بیماری ریاضیپریشی مانند خوانش پریشی از زمان تولد با فرد همراه بوده و در برخی موارد حتی ارثی است. تحقیقات انجام شده بر روی دوقلوها و جمعیتهای خاص نشان داده که یک ناتوانی در علم ریاضی از یک مولفه ژنتیکی بزرگ برخوردار بوده، اما ژنهای مسؤول این اختلال هنوز مشخص نشدهاند.
منبع: دبیرستان هدی شهر قدس