علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

صبحانه عصبانیت دانش‌آموزان را در دوران امتحانات کاهش می‌دهد

یکی از عوامل مهم در حفظ سلامتی و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان، تغذیه مناسب است. کیفیت تغذیه کودکان و نوجوانان به خصوص در دوران امتحانات تاثیر به سزایی در موفقیت یا عدم موفقیت آنها در امتحان دارد.

در دوران امتحانات معمولاً کودکان و نوجوانان به علت ترس از عدم موفقیت در امتحان دچار استرس می‌شوند. یکی از اثرات مهم استرس این است که موجب اتلاف مواد مغذی از بدن شده و نیاز بدن را به مواد مغذی افزایش می‌دهد. بنابراین غذای عادی و معمولی که از انسان مصرف می‌کند در مواقعی که فرد دچار اضطراب و استرس است، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تغذیه‌ای انسان باشد و چنانچه این حالت ادامه یابد، می‌تواند منجر به سوء تعذیه شود.

در دورانی که کودکان و نوجوانان خود را برای امتحان آماده می‌کنند و تمام تلاششان صرف درس خواندن و آمادگی برای امتحان می‌شود معمولاً نسبت به تغذیه خود توجه زیادی نمی‌کنند. در نتیجه نظم غذایی آنها به هم می‌خورد. معمولاً در این دوران 3 وعده غذایی اصلی یعنی صبحانه، ناهار، شام در ساعات معین و مناسبی مصرف نمی‌شوند یا ممکن است بعضی از وعده‌های اصلی غذایی حذف شوند. از آنجا که صرف 3 وعده‌ای اصلی غذایی ضروری است، حذف هر یک از این وعده‌ها می‌تواند به سلامت انسان لطمه بزند. حتی چنانچه 3 وعده اصلی غذایی مصرف شود ولی در ساعات معین و منظم نباشد باز هم می‌تواند اختلالاتی در سلامتی انسان ایجاد کند.

کودکان و نوجوانان در اکثر موارد به ویژه هنگام امتحانات و آزمون ها تمایلی به مصرف مواد حاوی فیبر غذایی ندارند، زیرا این مواد نیاز به جویدن زیاد دارند، مثل سبزی‌ها، سالاد و میوه‌ها تازه که نیاز به پوست کندن و خرد کردن دارند. در دوران امتحانات چون افراد وقت زیادی را صرف خواندن درس می‌کنند، با عجله و در مدت کوتاهی غذا می‌خورند، بنابراین موادی را ترجیح می‌دهند که به آسانی خورده شوند و نیاز به پوست کندن، خرد کردن و جویدن زیاد نداشته باشند مصرف می‌کنند. افراد در این ایام به علت کمبود وقت با عجله غذا می‌خورند و غذا را به خوبی نمی‌جوند. این امر برای سلامت آنها بسیار مضر است. زیرا غذا در دهان بر اثر جویدن خرد و با بزاق اغشته می‌شود و برای هضم آماده می‌شود. حال چنانچه این مرحله به درستی انجام نشود. اولین مرحله‌ هضم دچار اختلال می‌شود. بار دستگاه گوارش سنگین می‌شود که پیامد آن بروز ناراحتی‌های گوارشی است.

برخی از شاگردان به علت آنکه شب‌ها مطالعه می‌کنند و دیر به بستر می‌روند صبح دیر از خواب برمی‌خیزند، در نتیجه فرصتی برای خوردن صبحانه دارند و بدون مصرف صبحانه به مدرسه می‌روند. صبحانه نخوردن عوارض زیادی در بر دارد از جمله آنکه موجب افت قند خون می‌شود. که عوارض عصبی از قبیل سستی، بی‌حالی، خستگی، عصبانیت، بی‌حوصلگی و افسردگی را در بردارد به خصوص کاهش حافظه و قدرت یادگیری یکی از اختلالات مهم افت قند خون یا هیپ گلایسمی است بنابراین افرادی که بدون خوردن صبحانه در جلسه‌ امتحان یا آزمون شرکت می‌کنند ممکن است دچار مشکلات یادآوری، عصبانیت و بی حالی شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد