علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

رمضان

رمضـــــان،شـــــــــهرِ خـــــــــدا رحمت آیی

آیـــــــــلار ایللـــر دولاناخ یوخـــــــــــدو تایی

نعمتـــــــــی باشدان آشیر چـــوخدو سایی

ســـــــــایا گئلمئز تعــدادی مــــــــوبارک آی

 

رمضـــــان،یاغـــــــــدیریر ائللـــــــــــرئوزونه

شادلیــــــــقی،نـــورِشفــــــــق ائل گوزونه

گول آچیـــــــر دشت ودمن ،چـــــول دوزونه

رحمئتـــــــــی چـوخ فرحی مـــــــوبارک آی

رحمئـــــــــتی بول حــــــــیاتا مــــوبارک آی

رمضـــــان،شــــــــورِ حــــــــیات و زنـــدگی

عشـــــــــقه باغلــــــــیر حیاتی ،زیبنـــدگی

مــــــــاهِ پرخیـــــــــرو عبـــــــــادت بنــدگی

باغیشـــــــــلیر باغچاباری مـــــــــوبارک آی

 

رمضـــــان،ائللــــــــــره سلــــــــطان آییدی

قــــــــــدره باغلـــــــیدی،منّــــــــــان آییدی

روزی ســـــــــی بول،ائله مهـــــمان آییدی

حیــــــــــاتین شاهـــــــرگی،مـــــوبارک آی

 

رمضـــــــــان،(مسعودا)عشقــــین نفسی

اولــــــــــدورَر دهرِ غمــــی بوالــــــهوسی

سینــــــــــدیراخ بو آیدا بیز دارقفــــــــسی

سئسلی یئخ حقّیــــــــمیزی مــــوبارک آی

 

رمضــــــان،شادلیـــــــــقا دوران یارادیـــــر

محبّـــــــــت ائللـــــــــــره رحمت آرادیــــــر

تئل اوخشــــــــــور تئللریله تئل دارادیــــــر

نه گــــــــوزلدیر قــــــــراری مــــــوبارک آی 

شعر ازاستاد فرزانه جناب آقای حاج مسعودابراهیمی شاعرپلدشت

حلول ماه مبارک رمضان

 

حلول ماه مبارک رمضان را به تمامی مسلمانان جهان تبریک عرض می نمایم. 

d10h02 ramezan تبریک حلول ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان

بدون شرح

تازه فهمیدم چرا پشت سر مرده ها آب نمی ریزند …

چون این دنیا ارزش برگشتن ندارد … !

بدون شرح

ﺳﺮ ﭼﻬﺎﺭ ﺭﺍﻩ ﭘﺸﺖ ﭼﺮﺍﻍ ﻗﺮﻣﺰ ﺑﻮﺩﻡ ﮐﻮﺩﮐﯽﺩﻭﺍﻥ
ﺩﻭﺍﻥ ﺳﻤﺘﻢ ﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ : 

 
ﺁﻗﺎ ﺁﻗﺎ ... ﭼﺴﺐﺯﺧﻢ ﻧﻤﯿﺨﻮﺍﯾﻦ ? ﺍﺭﺯﻭﻥ ﻣﯿﻔﺮﻭﺷﻤﺎ
... 

ﻟﺒﺨﻨﺪﯼ ﺯﺩﻡ ﻭ ﮔﻔﺘﻢ : ﺍﮔﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﭼﺴﺐ
ﺯﺧﻤﻬﺎﯾﺖ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺨﺮﻡ ﻧﻪ ﺯﺧﻤﻬﺎﯼ ﻣﻦ ﺧﻮب ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻧﻪ ﺯﺧﻤﻬﺎﯼ ﺗﻮ... 
 

جمعه ای دیگر

کوتاه ترین دعا برای بزرگترین آرزو: اللهم عجل لولیک الفرج.

تأملاتی درباره آموزش ریاضیات به کودکان دبستانی

تأملاتی درباره آموزش ریاضیات به کودکان دبستانی

امروزه همه انسانها باید بتوانند از دانش ریاضیات به گونه ای استفاده کنند و عادی ترین و معمول ترین شیوه استفاده از ریاضیات،

 به کارگیری روشهای استدلالی و منطق عقلانی در حل مسایل روزمره است.

ریاضیات به عنوان یک تلاش انسانی، علاوه بر کاربردهای متعدد، باعث تقویت قوه استدلال و ایجاد نظم فکری در ذهن دانش آموز می شود. ایجاد نظم فکری در قضایای حساب و هندسه، می تواند موجب برانگیختن حس زیبایی شناختی انسان شود. منطق موجود در درسهای ریاضی باعث می شود که فرد از مهارت تفکر برتر برخوردار گردد، چنانچه کارشناسان آموزشی می گویند : ریاضیات درسی است برای نمایش قدرت ذهن.

 آموزش صحیح ریاضیات یعنی پرورش افرادی منطقی؛ افرادی که موضوعی را بدون استدلال صحیح و منطقی نپذیرند. ریاضیات، همچنین نحوه استدلال ذهن را فراگیر و قوی می کند.کودکان قبل از ورود به مدرسه، اطلاعات و دانسته های مقدماتی خود را از محیط زندگی دریافت و کسب می کنند. این اطلاعات اغلب متفرق، سطحی و پراکنده است و از گستردگی و عمق کافی برخوردار نیست.

 کودکان با چنین زمینه فکری و تجربی، وارد مراکز آموزش قبل از دبستان می شوند و علاوه بر آن که از لحاظ فکری و تجربی با هم تفاوت دارند، از لحاظ زبان که تنها وسیله تفهیم و تفاهم بین آنهاست، با هم فرق دارند. این کودکان، به ویژه در مناطق دوزبانه، علا وه بر این که با مشکلات فراوان روبه رو هستند بر دشواری وظایف اولیا و مربیان خود نیز می افزایند.

والدین و همچنین مربیان در این دوره سنی، وظیفه ای ویژه به عهده دارند. آنها مجبورند قبل از دست زدن به هرکاری، کودکان را از لحاظ زبان گفتاری تقویت کنند و پرورش دهند و آنها را برای فراهم آوردن زمینه های آموزشی مهیا کنند، اطلاعات و دانسته های آنها را به شکل منظم و منطقی درآورند، مفاهیم را عمق ببخشند، رفتارهای کودکانه را در جهت صحیح هدایت کنند، زمینه های اخلاقی، اجتماعی و معنوی را در کودکان پرورش دهند و تحکیم بخشند و آنها را با بینشی توحیدی، از راه شناخت آثار و پدیده های طبیعی به سوی مبدأ آفرینش هدایت کنند.

 برای آموزش هر موضوعی در هر سنی به دانش آموز، باید آن را به همان گونه ای که کودک محیط خود را درک می کند و با همان معنایی که جهان برای او دارد، بیاموزیم. در حقیقت وظیفه ما ترجمه موضوع به زبان فکری خاص کودک در مرحله رشد اوست.

 به بیان دیگر، هر موضوعی را می توان به زبان فکری خاص کودک تبدیل کرد و در قالب معنایی او ریخت و پس از ادامه یافتن رشد،  می توان معناها را با عمق و دقت بیشتری بیان کرد.

 

موضوعات آموزش

آموزش ریاضی شامل فعالیت هایی در جهت تقویت و هماهنگی حواس به منظور تقویت و استفاده از عضلات کوچک دست و آماده کردن برای شروع زندگی تحصیلی و استفاده از ابزار آموزشی و حل مسایل ساده به منظور زمینه سازی برای رشد و پرورش جسمی و ذهنی آمده است. به طبقه بندی، به عنوان عاملی برای زمینه سازی فراگیری مجموعه ها و مجموعه سازی اهمیت داده می شود و سپس به بیان مطالبی چون؛ ترتیب و ردیف سازی، ارتباط و همبستگی، ابقا کمیت (تعداد، سطح، حجم) شمارش بی معنا، شمارش بامعنا و مقابله یک به یک، اندازه ها و مقایسه های آنها، شناخت سکه های رایج و سپس به مفاهیم زمانی اشاره مختصری می گردد.

 

هدفهای آموزش ریاضی، معمولاً به سه دسته هدف عمده محدود می شود:

1-  هدف های شناختی

2- هدف های عاطفی

3- مهارت های ریاضی

 

هدف های شناختی: شامل دانش نظری و شناختی ریاضیات و قاعدتاً به صورت محتوا و متون درسی ارائه می شوند و موارد زیر را دربرمی گیرند:

*  اصطلاحات ریاضی؛

*  دانش مفاهیم؛

*  روندها و توالی ها؛

*  دانش معیارها؛

*  دانش حقایق و خاص؛

*  دانش قراردادها؛

*  دانش روش ها. 

هدف های عاطفی: کلیه رفتارهایی که به علاقه، احساس، نگرش ها، باورها و ارزشها مربوط می شوند، در این دسته قرار   می گیرند. داشتن اعتمادبه نفس، نداشتن اضطراب، قدرت تصمیم گیری به هنگام حل مسایل ریاضی، نمونه هایی از توانایی عاطفی در ریاضیات است.

اظهار ناامیدی نسبت به یادگیری ریاضیات، یک احساس عاطفی گرم، ولی منفی است. در مقابل داشتن این عقیده که فرمول های ریاضی را می توان حفظ کرد، یک عاطفه سرد محسوب می شود، زیرا فاقد احساس است.

 

حیطه عاطفی در ریاضیات را به سه دسته تقسیم می کنند:

1- باورهای فردی؛

2- نگرش های فرد نسبت به ریاضیات؛

3- احساساتی شامل: احساس شادی از حل مسایل غیرعادی یا حظ هنری از استدلال و منطق ریاضی است.

 

مهارت های ریاضی: مهارت هایی که حاصل آموزش ریاضی شامل انواع مختلف ذهنی، عملکردی، فرآیندِی، موقعیتی، ارتباطی، پنهان و... است. مهارت های ریاضی مهم در چهار دسته زیر طبقه بندی می شود:

 

1- مهارت های ذهنی: به توانایی تفکر و تجسم اطلاق می شود؛ و در آن دسته فعالیت های ریاضی که جنبه خلاقیت، ابداع، نوآوری، تجسم و غیره دارند، به کار می رود. (به کارگیری ذهن برای حل مسئله)

2- مهارت های عملکردی: به توانایی تبدیل مهارت ذهنی به عمل یا رفتار گفته می شود. (انجام محاسبات چهار عمل اصلی)

3- مهارت فرآیندی: بر دانستن چگونگی انجام دادن فعالیت های شناختی دلالت دارد. (توانایی رسم جدول و نمودار)

4- مهارت موقعیتی: این مهارت به دانستن این که چه هنگام، دانش های مختلف اجرا می شوند، ارتباط می یابد و به تشخیص اهمیت انجام کار دلالت دارد.

 

زمینه سازی برای درک مفاهیم ریاضی:کودک برای یادگیری مفاهیم ریاضی در دبستان، باید آمادگی ذهنی لازم را داشته باشد. اساس این آمادگی، درک مفهوم عدد است. بسیاری از والدین در سنین قبل از دبستان، برای تسهیل در امر یادگیری کودکانشان در مدرسه، شمارش اعداد را به آنها می آموزند، غافل از آن که شمارش اعداد؛ یا به عبارتی دقیق تر، به خاطر سپردن اسامی اعداد، هیچ گونه کمکی به درک مفهوم عدد که کلید ریاضیات است، نمی کند؛ بلکه آنچه به کودک برای درک این مفهوم یاری می بخشد، تجارب واقعی و عملی او در زمینه های گروه بندی، ردیف بندی (ترتیب) و تقابل یک به یک است. زیرا عدد، یک مفهوم منطقی است که از ترکیب گروه بندی،     ردیف بندی و تقابل به وجود می آید.

 

بدیهی است رشد توانایی های کودک برای تفکر و یادگیری در الگوهای منطقی، از طریق تجربه کودک با اشیا واقعی (دست کاری کردن) حاصل می شود، زیرا کودکان از طریق فعالیت هایشان با اشیا مختلف، می فهمند و درک می کنند، نه از طریق مشاهده اشیا و یا چیزهایی که راجع به اشیا به آنها گفته می شود.

 

از این رو فعالیت هایی که در سنین قبل از دبستان، در زمینه درک مفهوم عدد به کودک داده می شود، بایستی به صورت تجارب واقعی و عملی باشد، نه به خاطر سپردن و حفظ کردن اسامی اعداد (شمارش اعداد).

گروه بندی،اساس تفکر خلاقه است و مستلزم این توانایی است که کودک تشابهات و تفاوت های اشیا را تشخیص داده و آنها را به نسبت تشابه و تفاوتشان گروه بندی کند، گروه بندی را می توان براساس معیارهای مختلف، ازجمله رنگ، شکل، مقدار و اندازه انجام داد.

ادامه مطلب ...

آخرین تغییرات کتاب جدید التالیف ریاضی پایه اول متوسطه اعلام شد

منبع:وبلاگ :ریاضیات سرچشمه زیبایی ها - جناب آقای فرزاد جوادی


رئیس گروه ریاضی دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی ومتوسطه نظری ، آخرین تغییرات کتاب جدید التالیف ریاضی پایه اول متوسطه را اعلام کرد .

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، وحید عالمیان با تشریح علل تغییر و چگونگی فرایند تألیف این کتاب گفت: محتوای کتاب ریاضی پایه اول متوسطه در راستای تألیف کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی و کتاب‌های پایه‌های اول و دوم راهنمایی سابق، تهیه شده است.

وی سند برنامه درسی ملّی، راهنمای برنامة درسی ریاضی و نتایج پژوهش‌های انجام‌شده را مبنای تألیف این کتاب دانست و افزود: محتوای آموزشی این کتاب پس از تولید توسط یک تیم 10‌نفره شامل کارشناسان، معلمان ریاضی و متخصصان، متناسب‌سازی شده است.

عالمیان با اشاره به اینکه نظرات سازنده معلمان ریاضی خبره و باتجربه استان‌ها در فرایند برنامه‌ریزی و تولید لحاظ شده است، افزود: این محتوا توسط کارشناسان گروه هماهنگی متوسطه، متخصصان، کارشناسان مجرب، معلمان ریاضی و پایگاه کیفیت‌بخشی استان‌ها نیز اعتباربخشی شده است.

رئیس گروه ریاضی دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری به شاخص‌های این کتاب اشاره و تصریح کرد: آموزش و یادآوری راهبردهای حل مسئله، بالا بردن توانایی حل مسئله، پرورش مهارت‌های فکری، کاربردی کردن درس ریاضی در زندگی دانش‌آموزان و ملموس کردن مفاهیم ریاضی در محیط پیرامونی آنان، ارتباط منطقی مفاهیم ریاضی پایه ششم و اول متوسطه، افزایش قدرت استدلال در دانش‌آموز و... از شاخص‌های برجسته این کتاب درسی است .

وی با اشاره به اینکه هر‌یک از فصول ده‌گانه کتاب ریاضی، از 4 درس با مفاهیم گوناگون تشکیل شده است، گفت: تصویر در ابتدای هر فصل، باعث ارتباط تصویری دانش‌آموز با معانی و مفاهیم ریاضی می‌شود، معلم در ادامه فرایند آموزش، با فعالیت‌های دست‌ورزی، مفاهیم مورد‌نظر را برای دانش‌آموز معنادار می‌کند و درنهایت سرعت آموزش تسریع می‌شود.

عالمیان اضافه کرد: فعالیت‌های آغازین هر درس برای مفهوم‌سازی، کار در کلاس به‌منظور ارزیابی معلم از دانش‌آموز و دانش‌آموز از خود و تمرین‌های آخر درس با هدف تثبیت در امر یادگیری، طراحی شده است.

رئیس گروه درس ریاضی با اشاره به اینکه تمرین‌های مروری پایان هر فصل، در راستای هم‌افزایی ارتباط میان اهداف کلی دروس یک فصل تهیه شده است، یاد آور شد: علاوه‌بر این تمرین ها ، تمرین های مروری نیز در میان فصول به عنوان تضمین‌کننده ارتباط معنایی بین فصول مختلف کتاب در آن گنجانده شده است.

نظام رتبه بندی معلمان

وزیرآموزش وپرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه :
نظام رتبه بندی معلمان یک انقلاب در آموزش وپرورش ایجاد خواهد کرد


وزیر آموزش وپرورش با اشاره به نظام رتبه بندی معلمان از آن به عنوان یک انقلاب در آموزش و پرورش نام برد.


به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، دکتر حاجی بابایی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه  در  سالن جلسات  دفتر وزارتی ساختمان مرکزی این وزارتخانه ضمن تبریک به  ملت ایران در خلق حماسه بزرگ سیاسی و تبریک به رئیس جمهور منتخب گفت :شیوه جذب و بکارگیری معلمان از این به بعد از  طریق دانشگاه های شهید رجایی و فرهنگیان و در موارد خاص با آزمون و طی مراحل تخصصی و حرفه ای و دریافت گواهینامه  صلاحیت حرفه ای انجام می شود.

وی اضافه کرد : نظام رتبه بندی معلمان از طریق تعاریف مهندسی نیروی انسانی ، رشته ها ، گزینش تخصصی وطی دوره های آموزش حرفه ای انجام پذیر است .

ادامه مطلب ...

 

سوالات و پاسخنامه امتحانات نهایی دروس ریاضیات

سوالات و پاسخنامه دروس سال سوم نظری

 

 

تاریخ امتحان

نام درس

رشته

لینک دانلود

۱۳۹۲/۲/۲۸

حسابان

ریاضی فیزیک

۱۳۹۲/۳/۱

جبر و احتمال

ریاضی فیزیک

۱۳۹۲/۳/۱۱

هندسه 2

ریاضی فیزیک

۱۳۹۲/۳/۱۱

ریاضی 3

علوم تجربی

۱۳۹۲/۳/۱۱

ریاضی ویژه انسانی

علوم انسانی

 

 

سوالات و پاسخنامه دروس سال چهارم (دوره پیش دانشگاهی)  

 

تاریخ امتحان

نام درس

رشته

لینک دانلود

۱۳۹۲/۲/۲۸

حساب دیفرانسیل و انتگرال

ریاضی فیزیک

 

مهدی(عج)

 میلادمنجی عالم بشریت مهدی موعود(عج)مبـــــارکبــــــــــــاد

مهدی جان عاشقانه منتظردیدار توئیم

مهدی(عج)