علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

اولین روز مدرسه

اولین روز دبستان بازگرد
کودکی ها، شاد و خندان بازگرد

باز گرد ای خاطرات کودکی
بر سوار اسب های چوبکی
...

خاطرات کودکی زیباترند
یادگاران کهن مانا ترند

درس های سال اول ساده بود
آب را بابا به سارا داده بود

درس پند آموز روباه وخروس
روبه مکار و دزد و چاپلوس

روز مهمانی کوکب خانم است
سفره پر از بوی نان گندم است

کاکلی گنجشککی باهوش بود
فیل نادانی برایش موش بود

با وجود سوز و سرمای شدید
ریزعلی پیراهن از تن می درید

تا درون نیمکت جا می شدیم
ما پر از تصمیم کبری می شدیم

پاک کن هایی ز پاکی داشتیم
یک تراش سرخ لاکی داشتیم

کیفمان چفتی به رنگ زرد داشت
دوشمان از حلقه هایش درد داشت

گرمی دستانمان از آه بود
برگ دفترها به رنگ کاه بود

مانده در گوشم صدایی چون تگرگ
خش خش جاروی بابا روی برگ

هم کلاسی های من یادم کنید
باز هم در کوچه فریادم کنید

هم کلاسی های درد ورنج و کار
بچه های جامه های وصله دار

بچه های دکه ی سیگار سرد
کودکان کوچک اما مرد مرد

کاش هرگز زنگ تفریحی نبود
جمع بودن بود و تفریقی نبود

کاش می شد باز کوچک می شدیم
لااقل یک روز کودک می شدیم

یاد آن آموزگار ساده پوش
یاد آن گچ ها که بودش روی دوش

ای معلم نام و هم یادت به خیر
یاد درس آب و بابایت به خیر

ای دبستانی ترین احساس من
بازگرد این مشق ها راخط بزن


محمد علی حریری جهرمی

جوانترین استاد زن آمریکا

A Random Image 

 

آلیا صبور شهروند آمریکایی، ایرانی‌الاصلی که در دانشگاه نیویورک به تدریس مشغول است؛ به عنوان یک نابغه نام خود را در ردیف جوان‌ترین اساتید دانشگاه جهان ثبت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از خبرگزاری اقتصادی ایران "آلیا صبور"، (Alia Sabur) اولین شهروند آمریکایی و ایرانی الاصل است که رتبه اولین و جوانترین پروفسور زن را در تاریخ آمریکا به خود اختصاص داده است.

این دختر ایرانی تبار بطور تمام وقت در دانشگاه نیویورک تدریس میکند و به عنوان یک نابغه نام خود را در ردیف جوانترین استاد دانشگاه های معتبر جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت نموده است.


نوبل ریاضی در دست یک بانوی ایرانی/ "مریم میرزاخانی" بر قله ریاضیات جهان

یک بانوی ایرانی به عنوان اولین زن دنیا موفق به کسب برترین جایزه جهانی ریاضی شد." فیلدز" معتبر‌ترین جایزه ریاضی‌ است که از سوی کنگره جهانی ریاضی‌دانان اعطا می شود و معادل نوبل ریاضی است.
نوبل ریاضی در دست یک بانوی ایرانی/

 دقایقی پیش، پایگاه اینترنتی جامعه بین‌المللی ریاضیات IMU فهرست برندگان جوایز امسال را اعلام کرد که بر اساس آن،  مریم میرزاخانی، آرتور آویلا، مانجول بهارگوا و مارتین هایرر مدال فیلدز ۲۰۱۴ را برنده شده‌اند. البته این جایزه برای دکتر میرزاخانی ارزشی دوچندان دارد، چراکه او نخستین بانوی ریاضی‌دانی است که از زمان تاسیس جایزه فیلدز در سال ۱۹۳۶/۱۳۱۵ تاکنون موفق به کسب این عنوان شده است.

دکتر مریم میرزاخانی جزو چهار برنده مدال فیلدز سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی شد. از آن‌جا که جایزه نوبل در شاخه ریاضیات وجود ندارد، معمولا مدال فیلدز را معادل "نوبل ریاضی‌دانان" قلم‌داد می‌کنند. برندگان این مدال روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ در مراسم افتتاحیه کنگره جهانی ریاضی‌دانان در سئول در کره جنوبی معرفی شدند، گرچه اسامی برندگان یک روز زودتر از موعد در وب‌سایت رسمی جامعه جهانی ریاضی‌دانان که برگزار کننده این کنگره است، اعلام می شود. میرزاخانی در عین حال اولین زن برنده این جایزه در طول تاریخ اعطای آن است.

مدال فیلدز جایزه‌ ای است که عموما هر چهار سال یک بار به دو نفر از چهار ریاضی‌دان زیر چهل سال برای کشف‌ های برجسته ریاضی‌ اعطا می‌شود. اعطای جایزه فیلدز از سال ۱۹۳۶ میلادی آغاز و نام خود را از «جان چارلز فیلدز»، ریاضی‌دان کانادایی گرفته که نقش کلیدی در برقرار کردن این سنت داشته است. پس از چند سال وقفه ناشی از جنگ جهانی، اعطای جایزه مجددا از سال ۱۹۵۰ از سر گرفته شد.

منبع:پایگاه اینترنتی جامعه بین‌المللی ریاضیات

ارتقای ایران در رتبه بندی اتحادیه بین المللی ریاضیات

جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی اتحادیه بین المللی ریاضیات از گروه 3 به گروه 4 ارتقا پیدا کرد

با توجه به مدارک ارایه شده از طرف انجمن ریاضی ایران مبنی بر ارتقای سطح ریاضی کشور در زمینه های آموزشی و پژوهشی ، اتحادیه بین المللی ریاضیات با رای قریب به اتفاق خود گروه ایران را از 3 به 4 ارتقا داد . اکنون 10 کشور کره جنوبی، استرالیا، برزیل، هند، اسپانیا، هلند، لهستان، سوئیس، سوئد و ایران در این گروه قراردارند در حالیکه 10 کشور آمریکا، چین، کانادا، فرانسه، آلمان، سرزمین اشغالی، ایتالیا، ژاپن، روسیه و انگلستان در گروه 5 قرار دارند. قابل توجه است که کشورهایی مثل آرژانتین، فنلاند، بلژیک و نروژ در گروه 3 و کشورهای هم منطقه ایران مثل ترکیه، پاکستان و عربستان سعودی در گروه 1 قرار دارند.

این پیروزی بزرگ که همزمان با اعطای مدال فیلدز به پروفسور میرزاخانی بدست آمده نشانگر عزم راسخ جامعه علمی و ریاضی کشور برای رسیدن به قله های بلند علم و دانش است. چیزی که مایه نگرانی است حق عضویت انجمن ریاضی ایران در اتحادیه بین المللی ریاضیات است که با این ارتقا به 2 برابر یعنی 11000 یورو در سال افزایش پیدا می کند و این در حالیست که که حق عضویت سال 2014 هنوزپرداخت نشده و حق عضویت سال 2013 هم چند روز قبل با قرض از تعدادی از اعضای شورای اجرایی انجمن ریاضی برای جلوگیری از تعلیق عضویت ایران در اتحادیه جهانی پرداخت شد. از دولت مردان جمهوری اسلامی ایران انتظار می رود با اختصاص این مبالغ که نسبت به بودجه کشور مبالغ بسیار ناچیزی است باعث ادامه روند این پیشرفت های علمی شوند.


شعر طنز ریاضی


از جمع من تا ضرب تو                            راهی به جز تفریق نیست

دلخوش به مجذورم نکن                            اینجا مگر تقسیم نیست

به رادیکال عشق بیا                                          تا بشکند توان من
 
چیزی نچرخد بهتر است                            سینوس من – آلفای تو

وای دو اگر عاشق شود                       بی پرده ایکس دو میشود

چیزی شبیه معجزه                                     با جذر ممکن میشود

گر ایکس داری در سوال                          جایی برای ترس نیست

در انتهای مسئله                                     دیگر مجال بحث نیست



برگرفته شده ازوبلاگ استادبزرگوارجناب آقای شفیعی

به مناسبت آغاز جنگ تحمیلی

جنازه پسرشهیدش راکه آوردند چیزی جزدوسه کیلو استخوان نبود. 

|پدرسرش را بالا گرفت وگفت:حاج خانم غصه نخوری ها.دقیقا وزن همون روزیه که خدابهمون هدیه داده بود.

مدل سازی ریاضی

«مدل‌سازی ریاضی بدین معناست که یک مسئله از دنیای واقعی انتخاب شود و سپس به زبان ریاضی ترجمه شود. این ترجمه در واقع نوعی مدل‌سازی است. گاهی برای فهم و درک بهتر یا ترجمه دقیقتر، ممکن است چندین رفت و برگشت بین دنیای واقعی و دنیای ریاضی انجام شود تا بالاخره در دنیای ریاضی مسئله حل شود. اما این، نقطه‌ی پایان کار نیست، بلکه باید حل مسئله در دنیای واقعی تفسیر و ترجمه شود» (داودی و همکاران 1384؛ به نقل از خاکباز و موسی‌پور 1386).

در واقع بین مدل و مدل‌سازی در آموزش عمومی و استفاده‌های دیگری که از آن‌ها می‌شود تفاوت‌هایی وجود دارد. هدف کلی از ساخت و استفاده از یک مدل، فهم و حل مسائل در بخشی از دنیای واقعی است. از اصطلاح مسئله، در یک درک وسیع بهره گرفته می‌شود و هدف توضیح، توصیف، فهم و یا حتی طراحی قسمت‌هایی از دنیا شامل موضوعات و پرسش‌های مربوط به نظام‌های علمی است. دیدگاه ریاضی با درک موقعیت برخی از مسائل شروع می‌شود. برخی از مسائل مدل‌سازی ریاضی به طبیعت کاربردی گرایش دارند. مثلا چگونه یک طرح خاص بهینه شود؟ داده‌ها از دنیای واقعی جمع‌آوری و با توجه به فراوانی داده‌ها، یک مدل ریاضی خاص برای آن پیشنهاد می‌شود در حقیقت نتیجه فرآیند ریاضی‌وار کردن، یک مدل ریاضی است.