علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

نوبل ریاضی در دست یک بانوی ایرانی/ "مریم میرزاخانی" بر قله ریاضیات جهان

یک بانوی ایرانی به عنوان اولین زن دنیا موفق به کسب برترین جایزه جهانی ریاضی شد." فیلدز" معتبر‌ترین جایزه ریاضی‌ است که از سوی کنگره جهانی ریاضی‌دانان اعطا می شود و معادل نوبل ریاضی است.
نوبل ریاضی در دست یک بانوی ایرانی/

 دقایقی پیش، پایگاه اینترنتی جامعه بین‌المللی ریاضیات IMU فهرست برندگان جوایز امسال را اعلام کرد که بر اساس آن،  مریم میرزاخانی، آرتور آویلا، مانجول بهارگوا و مارتین هایرر مدال فیلدز ۲۰۱۴ را برنده شده‌اند. البته این جایزه برای دکتر میرزاخانی ارزشی دوچندان دارد، چراکه او نخستین بانوی ریاضی‌دانی است که از زمان تاسیس جایزه فیلدز در سال ۱۹۳۶/۱۳۱۵ تاکنون موفق به کسب این عنوان شده است.

دکتر مریم میرزاخانی جزو چهار برنده مدال فیلدز سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی شد. از آن‌جا که جایزه نوبل در شاخه ریاضیات وجود ندارد، معمولا مدال فیلدز را معادل "نوبل ریاضی‌دانان" قلم‌داد می‌کنند. برندگان این مدال روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ در مراسم افتتاحیه کنگره جهانی ریاضی‌دانان در سئول در کره جنوبی معرفی شدند، گرچه اسامی برندگان یک روز زودتر از موعد در وب‌سایت رسمی جامعه جهانی ریاضی‌دانان که برگزار کننده این کنگره است، اعلام می شود. میرزاخانی در عین حال اولین زن برنده این جایزه در طول تاریخ اعطای آن است.

مدال فیلدز جایزه‌ ای است که عموما هر چهار سال یک بار به دو نفر از چهار ریاضی‌دان زیر چهل سال برای کشف‌ های برجسته ریاضی‌ اعطا می‌شود. اعطای جایزه فیلدز از سال ۱۹۳۶ میلادی آغاز و نام خود را از «جان چارلز فیلدز»، ریاضی‌دان کانادایی گرفته که نقش کلیدی در برقرار کردن این سنت داشته است. پس از چند سال وقفه ناشی از جنگ جهانی، اعطای جایزه مجددا از سال ۱۹۵۰ از سر گرفته شد.

منبع:پایگاه اینترنتی جامعه بین‌المللی ریاضیات

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد