مگر می شود ما دین را از ریاضیات جدا بدانیم ؟ حدیث شریفی است در کتاب کافی ، که امام صادق به یکی از اصحاب فرمودند که فلانی « اشیاء همه به هندسه آفریده شده اند » فرمود هندسه یعنی چه امام فرمودند یعنی مقدار واندازه . عالم همه به اندازه است تمام کلمات تمام ذرات هرچه هست همه به قدر وبه اندازه آفریده شده است. و مرحوم علامه شعرانی در مورد میرزا حبیب الله ذوالفنون می فرمودند : سوالات ریاضی از گوشه وکنار واطراف واکناف فرستاده می شد و ایشان جواب می داد در مخرو طات در هندسه های فضایی و مسائل بسیار مشکل در حوزه ها این طور نیست که ریاضیات نباشد البته نه به آن صورت که در متقدمین بوده بوده اما به کلی منقطع نشده و امید واریم ان شاء الله دوباره نضج بگیرد و پیش برود.
خدای سبحان در چند جای قرآن کریم خود را به علم شریف حساب متصف فرموده است مانند «انّ الله سریع الحساب » آری صنع احسن عالم کیانی و نظم اتم نظام ربّانی بر اساس استوار حساب و اندازه است . تار وپود فعل حق تعای شأنه حساب واندازه است که در متن خلقت عالم وآدم پیاده شده است و خلاصه اینکه مبنای کلمات کتاب تکوینی و تدوینی نظام هستی مبتنی بر اساس استوار ریاضیات است . علم به قوانین حسابی و قواعد مسایل عددی در تقویت نفس انسانی از اعاظم وسائل است .به خصوص علم هندسه که در تعدیل و تقویم ذهن و فکر وقلم وبیان تأثیری به سزا دارد
حکما وفلاسفه بزرگ گفته اند : برای رسیدن به معرفت حقایق اشیاء فکر را باید به علوم ریاضی ورزش داد آری علوم ریاضی برای حکیم مثابت مسطره برای خطاط است .همچنان که مسطره ؛ مشّاق را از کجی وبی نظمی در کتابت حروف و انحراف سطور حافظ است ؛علوم ریاضی نیز فکر را از خطا و اعوجاج وانحراف باز می دارند و به آن استقامت و اعتدال می دهند
انسانهای ورزیده در علوم ریاضی ؛ صاحب رأی صائب و نظری ثاقب و کم گوی وگزیده گوی و دیر گوی و نکو گوی می شوندمثلاً عبارات خواجه طوسی به فارسی وعربی ؛ چنان سخت بنیاد و استوار است که گویی به جای مرکّب ؛ سرب مزاب به کار برده است
محصلین علوم دینی نیز احتیاج مبرم به تحصیل ریاضیات از هندسه و حساب وهیأت دارند .اکثر کارهای بشر دیروزی وامروزی مبتنی بر ریاضیات است . این علوم ریاضی است که اساس نظام اجتماع بشری است.
منبع: خانه ریاضیات چالدران
سلام استاد
پیشاپیش روز مرد و روز پدرهای مهربون رو بهتون تبریک میگم
انشالله کنار خانواده همیشه شاد باشید
سلام
خسته نباشید!
میشه این سوال هارو تا شنبه حل کنین؟ خواهش می کنم!
سوال اول :
مخرجی که دوتا رادیکال با فرجه های متفاوت داشته باشه (رادیکال ها روی هم باشند) چطور گویا کنیم؟
سوال دوم:
عدد ۲۷به توان۴روبه صورت دو عدد تواندار که یکی ۹برابر دیگری باشد بنویسید؟
برای سوال های بالا روشی سراغ دارین؟
ببخشید سوالات رو نتونستم به صورت عددی و کسر بنویسم.
ممنون...
سلام استاد گرامی!
خسته نباشید با همه ی بی نظمیهام تو کلاس!
پیشا پیش روز پدر ومرد رو خدمتتون تبریک عرض میکنم...
پایدار باشید..ایام ب کام!...
هنوزم جواب سوالامو ندادین..
سلام چه جوابی؟