علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

صفر ریاضیات!

تاریخچه عدد صفر


یکی از معمول ترین سئوالهائی که مطرح می شود این است که: چه کسی صفر را کشف کرد؟ البته برای جواب دادن به این سئوال بدنبال این نیستیم که بگوئیم شخص خاصی صفر را ابداع و دیگران از آن زمان به بعد از آن استفاده می کردند.

اولین نکته شایان ذکر در مورد عدد صفر این است که این عدد دو کاربرد دارد که هر دو بسیار مهم تلقی می شود یکی از کاربردهای عدد صفر این است که به عنوان نشانه ای برای جای خالی در دستگاه اعداد (جدول ارزش مکانی اعداد) بکار می رود. بنابراین در عددی مانند 2106 عدد صفر استفاده شده تا جایگاه اعداد در جدول مشخص شود که بطور قطع این عدد با عدد 216 کاملاً متفاوت است. دومین کاربرد صفر این است که خودش به عنوان عدد بکار می رود که ما به شکل عدد صفر از آن استفاده می کنیم.

ادامه مطلب ...

ارشدجبر(سوال امتحانی)

دانلود حل  تمرین کتاب گروه های جایگشتی دیکسون و مورتیمر

(Solution of permutation group of Dixon ,Mortimer)

 

  دانلود حل تمرین

  حجم : ۸۰۰ کیلوبایت

اعدادکامل

اعداد کامل

در گفتار های نظریه اعداد، « عدد کامل » عددی تعریف می شود که با مجموع ِ مقسوم علیه های سره اش برابر باشد.

کوچترین عدد کامل 6 است زیرا 6=1+2+3 .

همچنین 6 تنها عددی است که مجموع و حاصلضرب ِ مقسوم علیه های سره اش است :

و همچنین و جالب است بدانید که .

عدد کامل بعدی 28 است و پس از ان عدد 496 است :

28=1+2+4+6+7+14

ادامه مطلب ...

عدد مرسن چیست؟

اعداد به شکل Mn=2n-1 که اول باشند, عدد مرسن می گویند.

اولین اعداد مرسن کوچک عبارتند از: 3, 7, 31, 127, 8191, 131071, 2147483647 و ... که متناظر هستند با ... ,89 ,61 ,31 ,19 ,17 ,13 ,7 ,5 ,3 ,2 =n

اعداد مرسن ابتدا به خاطر خواص قابل توجهشان مطالعه می شدند که این بود که هر عدد مرسن با یک عدد کامل رابطه داشت. وِلش یک تاریخچه بزرگ اعداد مرسن را نگه داری کرد.

ادامه مطلب ...

دانلود جزوات آموزشی گام اول گزینه ۲ درس آمار و مدلسازی


دانلود جزوات آموزشی گام اول گزینه ۲ درس آمار و مدلسازی

 

ادامه مطلب ...

دانلود جزوه ریاضی 1 و 2 دانشگاه صنعتی شریف

ریاضی دانشگاه شریف

لینک های مستقیم دانلود از سرور سایت جامع عمران

دانلود ریاضی  1دانشگاه شریف

دانلود ریاضی 2 دانشگاه شریف

منبع: www.icivil.ir

جزوه مسائل حل شده انتگرال دوگانه

انتگرال دوگانه یکی از مباحث مطرح شده در برخی از واحد های دانشگاهی است به عنوان مثال دانشجویان مهندسی در درس ریاضی عمومی 2 با این مبحث آشنامیشوند و همچنین برای کنکور کارشناسی ارشد هم باید این مبحث را مطالعه کرد به همین دلیل برای شما جزوه ای را تهیه کرده ام  که حاصل زحمات استاد گرامی باقر کرامتی است و شامل حل مسائلی در انتگرال دوگانه میباشدکه موارد مطرح شده در این جزوه به شرح زیر است

ادامه مطلب را ببینید.



ادامه مطلب ...

راه ظهور

تمام راه ظهور تو با گنه بستم                                  دروغ گفته ام آقا که منتظر هستم

کسی به فکر شما نیست راست می گویم            دعا برای تو بازیست راست می گویم

اگرچه شهر برای شما چراغان است                         برای کشتن تو نیزه هم فراوان است

من از سرودن شعر ظهور می ترسم                       دوباره بیعت و بعدش عبور می ترسم

من از سیاهی شب های تار می گویم                    من از خزان شدن این بهار می گویم

درون سینه ما عشق یخ زده آقا                                      تمام مزرعه هامان ملخ زده آقا

کسی که با تو بماند به جانت آقا نیست                  برای آمدن این جمعه هم مهیّا نیست 

مبع:سربازمهدی

یامهدی

گفتم که از که پرسم جانا نشان کویَت گفتا که از چه پرسی آن کوی بی نشان است! "التماس دعا دوستان"

آموزش

آموزش تابع 


آموزش بخشپذیری

آموزش تصاعد

آموزش دنباله

آموزش سری

آموزش لگاریتم

آموزش مجانب




دانلود کلیه مطالب وبلاگ در مورد محاسبات سریع ریاضی(در قالب یک فایل pdf)
منبع:محاسبات سریع ریاضی

نامه ای به زبان ریاضی

به نام او که عالم را بر اساس « حساب » و « هندسه » آفرید . آری به نام او که همه چیز دنیا را بر اساس حساب استوار کرد و بر پایه هندسه نظم بخشید .

دوست خوبم  سلام !

امیداورم روزهای زندگی ات سرشار از تلاشهای مثبت و منطبق بر خط راست در جهت رسیدن به خدای یگانه باشد .

دوست خوبم !

جریان اندیشه های زلال ، سرزمین فکر ما را آبیاری و سر سبز می کند ، پس چه نیک است سر گذرگاه جریان اندیشه های خویش بنشینیم و از زاویه بالا آن را تماشا کنیم اگر دو ضلع زندگی« امید » و« عمل » باشد زاویه زندگی به لطف خدا همواره « منفرجه » است .

ادامه مطلب ...

هندسه زندگی

میخواهد زندگی را از زاویه ای دیگر ببینم.

دوست دارم نگاه هندسی به زندگی داشته باشم و محیط پیرامون خود را با دیدی نو محاسبه کنم.

دلم میخواهد مساحت عمرم را بسنجم و به شخصیتم شکل مناسبی بدهم.

میتوانم زندگی را مربعی فرض کنم که اضلاع ان را ایمان- هدف -امیدو عشق تشکیل داده اند یا مثلثی  

که زاویه های ان علم-ایمان و انسانیت باشد.

ادامه مطلب ...

عدد طلائی از دیدگاه کپلر

کپلر (Johannes Kepler 1571-1630) منجم معروف نیز علاقه بسیاری به نسبت طلایی داشت بگونه ای که در یکی از کتابهای خود اینگونه نوشت : "هندسه دارای دو گنج بسیار با اهمیت می باشد که یکی از آنها قضیه فیثاغورث و دومی رابطه تقسیم یک پاره خط با نسبت طلایی می باشد. اولین گنج را می توان به طلا و دومی را به جواهر تشبیه کرد".

تحقیقاتی که کپلر راجع به مثلثی که اضلاع آن به نسبت اضلاع مثلث مصری باشد به حدی بود که امروزه این مثلث به مثلث کپلر نیز معروف می باشد.همچنین کپلر پی به روابط بسیار زیبایی میان اجرام آسمانی و این نسبت طلایی پیدا کرد.

ویژگی های عدد 6174

عدد 6174 را در نظر بگیرید و ارقام آن را چنان جابه جا کنید که بزرگترین عدد ممکن از آنها ساخته شود، یعنی آنها را به ترتیب نزولی قرار دهید. همچنین ارقام این عدد را طوری جابه جا کنید که کوچکترین عدد ممکن از آنها تشکیل شود و عدد اخیر را از عدد اول کم کنید خواهیم داشت: 6174 = 1467 - 7641 که همان عدد اول است.حال همین روش را برای عددی مثل 4959 اجرا می کنیم داریم :

5355 = 4599 -

ادامه مطلب ...

آموزش ریاضی به کودکان

بسیاری از اولیا برای کمک به کودک خود در آموختن ریاضیات ، سعی میکنند به روشهای  گوناگون متوصل شوند تا مفاهیم پیچیده ی  ریاضی را به او بیاموزند . برای اینکه کودک بهترین کمک را دریافت کند ، باید هدف را ایجاد اشتیاق هرچه بیشتر در نظر گرفت و سعی کرد تا آنجا که ممکن است فشار را   کاهش  داد . انگیزه ی یادگیری را با نشان دادن کاربرد گسترده ریاضی در زندگی روزمره و اینکه خود اولیا احساس منفی خود را از ریاضی به کودک القا نکنند ،  می توان  قوی تر ساخت .

ادامه مطلب ...

باورهرکس

با هیچ کس بر سر باورش نجنگید. چرا که خدای هر کس همان است که درونش به او میگوید ... ( کوروش کبیر  )

خبر

52امین المپیاد جهانی ریاضی که از چند روز پیش در آمستردام هلند آغاز شد امروز جمعه 31 تیرماه 90 با اعلام نتایج یه روزهای پایانی خود نزدیک شد.تیم کشورمان با کسب دو مدال طلا و چهار مدال نقره در بین بیش از صد کشور جهان یه مقام دهم رسیدبا کسب 151 امتیاز.آفرین به این جوانان افتخار آفرین.مینا دلیرروی فرد تنها شرکت کننده دختر عضو تیم با کسب 30 امتیاز از 42 امتیاز بالاتر از بقیه اعضا تیمش قرار گرفت.که جالب توجه بود.مجتبی شکریان زینی28،محمدپدرام فر26،علیرضافلاح23،عرفان توکلی وسهندسیف نشری22امتیاز کسب کردند.آرش رستگار و امید نقشینه ارجمندسرپرستی تیم را عهده دار بوده اند.گروه خبری مجله ریاضی یکان نو

گفتم خدا

گفتم: خدایا از همه دلگیرم. گفت: حتی من؟

گفتم: خدایا دلم را ربودند. گفت: پیش از من؟

گفتم: خدایا چقدر دوری؟ گفت: تو یا من!

گفتم: خدایا تنهاترینم! گفت: پس من؟

گفتم: خدایا کمک خواستم! گفت: از غیر من؟؟

گفتم: خدایا دوستت دارم! گفت: بیش از من!

گفتم: خدایا انقدر نگو من!! گفت: من توام. تومن!