علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

صبحانه عصبانیت دانش‌آموزان را در دوران امتحانات کاهش می‌دهد

یکی از عوامل مهم در حفظ سلامتی و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان، تغذیه مناسب است. کیفیت تغذیه کودکان و نوجوانان به خصوص در دوران امتحانات تاثیر به سزایی در موفقیت یا عدم موفقیت آنها در امتحان دارد.

در دوران امتحانات معمولاً کودکان و نوجوانان به علت ترس از عدم موفقیت در امتحان دچار استرس می‌شوند. یکی از اثرات مهم استرس این است که موجب اتلاف مواد مغذی از بدن شده و نیاز بدن را به مواد مغذی افزایش می‌دهد. بنابراین غذای عادی و معمولی که از انسان مصرف می‌کند در مواقعی که فرد دچار اضطراب و استرس است، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تغذیه‌ای انسان باشد و چنانچه این حالت ادامه یابد، می‌تواند منجر به سوء تعذیه شود.

ادامه مطلب ...

شهریار

محمد حسین بهجت تبریزی 

 

 حیدربابا ، مرد اوْغوللار دوْغگینان
نامردلرین بورونلارین اوْغگینان
گدیکلرده قوردلارى توت ، بوْغگینان
قوْى قوزولار آیین-شایین اوْتلاسین
قوْیونلارون قویروقلارین قاتلاسین

آخرین قضیه فرما

برای هر عدد صحیح n>2 معادله ی an + bn = cn فاقد جواب صحیح مثبت است.

اندر جان وایلز (Andrew John Wiles) در 11 آوریل 1953 در کمبریج انگلستان به دنیا آمد. علاقه ی او به قضیه ی فرما زمانی که او کودکی ده ساله بود شکب گرفت. او در این باره می گوید:

«من ده ساله بودم که روزی در کتابخانه ای عمومی یک کتاب ریاضی پیدا کردم. در این کتاب مطالب تاریخی بسیاری درباره ی مساله ای آمده بود. من در حالی که فقط ده سالم بود، صورت آن مساله را فهمیدم و سعی کردم آن را ثابت کنم. مساله ی جالبی بود. این مساله همان قضیه ی آخر فرما بود!»

وایلز درجه دکترای خود را از دانشگاه کمبریج دریافت نمود. استاد راهنمای وی در کمبریج جان کوتز بود. وی درباره ی وایلز گفته است:
«من از داشتن دانشجویی مثل اندرو خیلی خوشحال بوده ام. او ایده های عمیقی در تحقیقات داشت و همیشه واضح بود که ریاضیدانی خواهد شد که کارهای بزرگی انجام می

ادامه مطلب ...

نماز در قالب ریاضی

نماز تابع پوشایی است که همه ی اعضای دامنه را تنها و تنها به عضو منحصر به فرد برد نظیر می کند . در مجموعه دامنه هر گونه عددی موجود است ، هر گونه انسانی موجود است ، گنه کار و ثواب کار ، اعداد حقیقی و مختلط و هر گونه عددی را به ذات بی همتای او می رساند . چون پوشاست و یک به یک است بنابراین معکوس پذیر نیز است .

حال که این بردار انتقال من ناچیز را به آن بی نهایت می رساند ، آخه این مجموعه ی تهی من چگونه می تواند به آن مجموعه ی بی ابتدا و بی انتها متصل شود .

ادامه مطلب ...

شعری از استاد شهریار


تورکی بیر چشمه ایسه من اؤنی دریا ائله دیم

بیر سؤیوق معرکه نی محشر کبرا ائله دیم

بیر ایشیلتی دی سها اولدوزی تک گؤرسنمز

گؤز یاشیملا من اونی عقد ثریا ائله دیم

امیدیم وار کی بو دریا هله اقیانوس اؤلا

اؤنا ضامین بو گؤزل عشقیمی اهدا ائله دیم

تورکی واللاه آنالار اوخشاقی لایلای دیلی دیر

دردیمی من بو دوا ایله مداوا ائله دیم.(زنده یاداستاد شهریار)

ریاضی پریشی را دست کم نگیرید!!

این بیماری با وجود برخورداری از عمومیتی تقریبا برابر با خوانش‌پریشی تا کنون به عنوان اختلال رشد شناختی نادیده گرفته شده‌است. با این وجود تلاش جهانی دانشمندان و مربیان منجر به ایجاد یک شبکه عصبی مهم شده که به علم حساب کمک کرده و اختلالات در این شبکه در مغز فراگیران دچار ریاضی‌پریشی را آشکار ساخته است. تحقیقات جدید نشان داد دانش‌آموزانی که در یادگیری ریاضی با مشکل روبه‌رو هستند، احتمالا از نوعی اختلال عصبی شناختی رنج می‌برند

ادامه مطلب ...

نکات تستی فصل اول هندسه2

: اگر O نقطه دلخواه درون مثلث ABC باشد روابط زیر برقرار است:

الف) مجموع فاصله های نقطه O از سه رأس مثلث بیشتر از نصف محیط مثلث و کمتز از محیط آن است.

<>ب) مجموع فاصله های نقطه O از دو رأس مثلث بزرگتر از طول ضلع گذرنده از آن دو رأس و کوچکتر از مجموع طولهای دو ضلع دیگر است.

نکته: در هر چهارضلعی محدب مجموع اضلاع‏‏‏، بزرگ‏‏‏تر از مجموع قطرها است‏‏‏.

نکته: در هر مثلث مجموع اندازه‏‏‏های سه میانه، کوچک‏‏‏تر است از محیط مثلث و بیشتر از نصف محیط مثلث است.

نکته: اندازه میانه وارد بر هر ضلع مثلث بزرگتر از نصف تفاضل اندازه های دو ضلع دیگر و کوچکتر از مجموع اندازه های دو ضلع دیگر است.

ادامه مطلب ...

مثلث خیام - پاسکال و فراکتال‌ها

مقدمه

حتماً با «مثلث خیام – پاسکال» آشنا هستید:

ادامه مطلب ...

رابطه کش شلوار و پیشرفت‎


یارو نشسته بوده پشت بنز آخرین سیستم، داشته صد و هشتاد تا تو اتوبان میرفته، یهو میبینه یک موتور گازی ازش جلو زد! خیلی شاکی میشه، پا رو میگذاره رو گاز، با سرعت دویست از بغل موتوره رد میشه. یک مدت واسه خودش خوش و خرم میره، یهو میبینه موتور گازیه غیییییژ ازش جلو زد!

ادامه مطلب ...

ریاضیات موسیقی ذهن است..

منحنی قلب من، تابع ابروی توست

خط مجانب بر آن، کمند گیسوی توست

حد رسیدن به تو، مبهم و بی انتهاست

بازه تعریف دل، در حرم کوی توست

چون به عدد یک تویی من همه صفرها

آن چه که معنی دهد قامت دلجوی توست

پرتوی خورشید شد مشتق از آن روی تو

گرمی جان بخش او جزئی از آن خوی توست

بی تو وجودم بود یک سری واگرا

ناحیه همگراش دایره روی توست


(پروفسور هشترودی)

لاگرانژ

لاگرانژ (1813-1736) 

img/daneshnameh_up/c/c4//Lagrange.jpg

ژوزف لویی لاگرانژ در 25 ژانویه سال 1736 در تورینو ایتالیا متولد شد او که از بزرگترین ریاضی دانان تمام ادوار تاریخ می باشد هنگام تولد بیش از حد ضعیف و ناتوان بود و از 11 فرزند خانواده فقط او زنده مانده بود. زندگی لاگرانژ را می توان به سه دوره تقسیم کرد: نخستین دوره شامل سالهایی می شود که در موطنش تورینو سپری شد(1736 – 1766) دوره دوم دوره ای بود که وی بین سالهای 1766 و 1787 در فرهنگستان برلین کار می کرد دوره سوم از 1787 تا 1813 که عمر وی به پایان رسید در پاریس گذشت. دوره اول و دوم از نظر فعالیتهای علمی پر ثمرترین دوره ها بودند که با کشف حساب تغییرات در 1754 آغاز گردید و با کاربرد آن در مکانیک در 1756 ادامه یافت در این نخستین دوره وی در باره مکانیک آسمانی نیز کار کرد دوره اقامت در برلین هم از نظر مکانیک و هم از لحاظ حساب دیفرانسیل وانتگرال سازنده بود با این حال در آن دوره لاگرانژ در درجه اول در زمینه حل عددی و جبری معادلات و حتی فراتر از آن در نظریه اعداد، چهره ای برجسته و ممتاز شده بود. سالهای اقامتش در پاریس را صرف نوشته های آموزشی و تهیه رساله های بزرگی نمود که استنباطهای ریاضی وی را خلاصه می کردند

ادامه مطلب ...

ریاضیات و کاربردها

ریاضیات و کاربردها نام جدید رشته ی دانشگاهیست که جایگزین رشته ریاضی محض و ریاضی کاربردی شده است...
ریاضیات یکی از قدیمی ترین شاخه های علوم است هدف از ایجاد این رشته که منطق خاص خود را دارد. پرورش سه گروه است:
1) افرادی که می خواهند در آینده ریاضیدان بشوند.
2) افرادی که قرار است به عنوان دانش آموخته ریاضی، نیاز صنایع و موسسات گوناگون به ریاضیات کاربردی را رفع کنند.
3) افرادی که قرار است تعلیمات عمومی در ریاضیات ببینند و به خدمت فرهنگی و تدریس در مدارس اشتغال ورزند. ریاضیات در چند قرن اخیر پیشرفت بسیار زیادی کرده است و هر روز شاخه های جدیدی بدان اضافه می شود که آن را گسترده تر می کند بهتر است دانش آموزان قبل از ورود به دانشگاه، تبحر کافی در دروس ریاضیات دبیرستان کسب کنند و در محدوده آن دروس مسائل زیادی حل کرده باشند
.

ادامه مطلب ...

دکتر محسن هشترودی

مقدمه

شرح حال بزرگ مردی که نگاه تیز بین او فراسوی هر پرده مات و کدری را در می‌یافت و وقتی به دنیا می‌نگریست به قدری آن را خوب می‌شناخت که درک نوع نگاه او به دنیا به بررسی بسیار نیاز دارد. در سال هزار و دویست و هشتاد و شش خورشیدی در شهر تبریز در خانواده‌ای فرهیخته کودکی به دنیا آمد که او را محسن نام نهادند، پدرش همچون اکثر آذریها مردی بود کوشا و با همت که چهارده سال در نجف اشرف تحصیل کرده بود. یک روحانی وارسته و پرهیزگار که چون از نجف به تبریز برگشت اشراف و اعیان شهر برای او هدیه‌های بسیار فرستادند و او که انسانی وارسته بود تمام هدیه‌ها را پس فرستاد حتی هدیه صولت السلطنه را. و با این شیوه به آنان فهماند که وابستگی به یک طبقه و دلسوزی برای طبقه دیگر باهم منافات دارد، این بود که در کنار ستارخان سردار ملی به مبارزه پرداخت و در دور اول و دوم به نمایندگی مردم تبریز به مجلس شورا رفت. او مرد پارسا و سخت کوشی بود که از مال دنیا چیزی نیندوخت و همواره سعی می‌کرد چهار فرزند پسرش را پارسا و سخت کوش و دانش دوست بار آورد و در این امر نیز موفق شد به گونه‌ای که هر چهار فرزندش به نحوی در زمینه کاری خود موفق بودند.

ادامه مطلب ...

کاربرد ریاضی در زندگی

بسیار پیش می آید که دانش آموزان پس از تدریس یک درس ، از ما می پرسند که این درس که امروز خواندیم ،به چه درد ما می خورد؟و کجامی توانیم ازآن استفاده کنیم ؟

ریاضیات به عنوان یک درس اصلی است که داشتن درک درست از آن در آینده ی تحصیلی دانش آموزان و طبعاً پیشرفت علمی کشور نقش مهمی دارد . همچنین شامل کلیه ارتباطات ریاضی با زندگی روزمرّه ، سایر علوم و کاربردهایی در زندگی علمی آینده ی دانش آموزاست .به این ترتیب دربرنامه درسی و آموزشی ، برقرار کردن پیوند ریاضیات با کاربردهایش در زندگی و سایر علوم از قبیل :هنر،علوم طبیعی ،علوم اجتماعی و . . . . باید مدّ نظر قرار گیرد . در صورتی که این موارد در آموزش دیده نشود ، این سؤ ال همیشه در ذهن دانش آموز باقی می ماند که:

« به چه دلیل باید ریاضی خواند ؟ » و« ریاضی به چه درد می خورد ؟ »

دراین مقاله سعی شده است که ارتباط دروس کتب ریاضی راهنمایی با سایر علوم و همچنین کاربرد آنها در دنیای امروز ی تا حدودی بررسی شود و ارائه گردد

ادامه مطلب ...

امید

شخصی را به جهنم می بردند.در راه بر می‌گشت و به عقب خیره می‌شد. ناگهان خدا فرمود: او را به بهشت ببرید. فرشتگان پرسیدند چرا؟پروردگار فرمود: او چند بار به عقب نگاه کرد... او امید به بخشش داشت.

. اطلاعیه سازمان سنجش اموزش کشوربرای ازمون سراسری 93

اطلاعیه سازمان سنجش اموزش کشور
درخصوص مصوبات کارگروه ماده (4) قانون پذیرش دانشجو
برای ازمون سراسری سال تحصیلی 93-1392

بدینوسیله به اطلاع داوطلبان ورود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در سال 1392 می رساند، براساس مصوبه کارگروه ماده (4) قانون پذیرش دانشجو، پذیرش دانشجو در تعدادی از کد رشته محل‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، بدون برگزاری آزمون و براساس سوابق تحصیلی تعریف شده در قانون پذیرش دانشجو مصوب سال 1386 مجلس شورای اسلامی صورت می پذیرد. پذیرش برای این کد رشته محل‌ها در سال جاری و از نیمسال دوم سال تحصیلی 92-91 شروع خواهد شد،
ادامه مطلب ...

خلوص پیرزن

یکشنبه بود و طبق معمول هر هفته خانم نسبتا مسن محله، داشت از کلیسا برمی‌گشت .

در همین حال نوه اش از راه رسید و با کنایه بهش گفت :

مامان بزرگ ، تو مراسم امروز ، پدر روحانی براتون چی موعظه کرد ؟!

خانم پیر مدتی فکر کرد و سرش رو تکون داد و گفت :

عزیزم ، اصلا یک کلمه اش رو هم نمیتونم به یاد بیارم !!!

نوه پوزخندی زد و بهش گفت :

تو که چیزی یادت نمیاد ، واسه چی هر هفته همش میری کلیسا ؟!!

مادر بزرگ تبسمی بر لبانش نقش بست. 

منبع:زلف پریشان باتشکراز استادمحترم جناب آقای خضرلو

ادامه مطلب ...

شعر

باز امشب در دلم باران گرفت

لحظه ها از زندگی سامان گرفت

در دلم جستم ترا پیدا کنم

نام خوبت دولت و خواهان گرفت

پای گُل آمد بپای سعی دل

لاله را دشت دلم نالان گرفت

آتشی در خرمن دل تا وزید

شعله ها با لا شد و طوفان گرفت

تا مرا بُردی بجای بی نشان

شور بختی گُم شد و پایان گرفت

ابر رحمت در ســرای دل تپید

سایه ای از روشنـی ها جان گرفت

آسمان امشـب تو هم با من بمان

چون وصال از آب دل باران گرفت 

باتشکر ازآقای منصور زینال زاده(وفا)دانشجوی دانشگاه آزاد چایپاره.

کاش


در هیاهوی زندگی دریافتم ؛
چه بسیار دویدن ها
که فقط پاهایم را از من گرفت
در حالی که گویی ایستاده بودم ،
چه بسیار غصه ها
که فقط باعث سپیدی موهایم شد
در حالی که قصه ای کودکانه بیش نبود ،
دریافتم
کسی هست که اگر بخواهد "می شود"
و اگر نخواهند "نمی شود"
به همین سادگی ...

کاش نه میدویدم و نه غصه می خوردم
فقط او را می خواندم و بس ...