علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

علم ریاضی

این وبلاگ جهت استفاده علاقمندان به ریاضی ایجاد شده است.

اجسام افلاطونی

آیا اجسام افلاطونی را میشناسید؟



ریاضی - هندسه
در یونان قدیم گروهی از مردم بیشتر وقتشان را صرف مطالعه ی اعداد و اشکال می کردند و هر کدام خرافانی در مورد آنها داشتند.آنها معتقد بودند که اساس هستی از چهار عنصر آب خاک هوا و آتش تشکیل شده است.در این تفکر چهاروجهی شش وجهی هشت وجهی و بیست وجهی هر کدام نشانه ی یکی از عناصر بودند.دوازده وجهی هم به طرز نا شناخته با هستی ارتباط داشت.

فیثاغورث اولین کسی بود که روی این احجام کار کرد و چون این نظر ها در کتاب افلاطون آمده است به اجسام افلاطونی مشهور شده است.این حجم ها آن قدر جالب بودند که از زمان افلاطون تا دوره ی رنسانس مورد تجزیه و تحلیل قرار می گرفت.
آیا میدانید چند ضلعی منتظم چیست؟ چند وجهی منتظم چطور؟ آیا میدانید تعداد چند ضلعی های منتظم چند تاست؟ تعداد چند وجهی های منتظم چطور؟
چند ضلعی منتظم چند ضلعی است که همه ی اضلاع آن با هم و همه ی زاویه های آن با هم برابر باشند مانند مثلث متساوی الاضلاع مربع پنج ضلعی منتظم و ... .
چند وجهی منتظم شکلی است که از تعدادی چند ضلعی منتظم ساخته شده باشد مانند هرم مکعب و .... تعداد چند ضلعی های منتظم بیشمار است ولی در مورد چند وجهی های منتظم این طور نیست . تعداد این اشکال برابر است با تعداد انگشتان یک دست. به این چند وجهی ها اشکال کیهانی هم گفته میشود. این احجام عبارت اند از چهار وجهی شش وجهی هشت وجهی دوازده وجهی و بیست وجهی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد